De AI-strijd – welke branche loopt voorop?

Door Jan Roekens | 08-10-2024

Analyse door data- en AI-bedrijf Databricks laat een grote toename zien van AI-gebruik. Er is een groeiende trend richting datagestuurde besluitvorming en een grotere rol voor AI in bedrijfsstrategieën. Maar er zijn ook verschillen. Zo loopt retail voorop in productiesnelheid en zet de maakindustrie volop in op natuurlijke taalverwerking.

Belangrijke resultaten uit de analyse:


Efficiëntie in retail:
de retailbranche toont de grootste efficiëntie in AI-implementatie, waarbij 25% van de ontwikkelde modellen uiteindelijk ook in gebruik wordt genomen. De efficiëntie kan worden toegeschreven aan de concurrentiedruk binnen de sector en klantverwachtingen, die beide een snelle ingebruikname van AI stimuleren.
Financiële dienstverlening experimenteert het meest: binnen deze sector wordt het meest getest, met 29 experimenten per geregistreerd model. De behoefte aan gedegen testen is ook zichtbaar binnen andere gereguleerde sectoren, zoals de gezondheidszorg, waar compliance een belangrijk risico blijft.
Gezondheidszorg zet in op NLP: deze sector zet met 69% het hoogste percentage aan Python-libraries in voor NLP. De gezondheidsbranche zorgt volgens recent onderzoek van Arcadia al voor zo’n 30% van alle data op de wereld. NLP is daarom nuttig, ter ondersteuning van onder meer analyses van klinisch onderzoek en de versnelling van medicijnontwikkeling.
Maakindustrie 2.0: in de maakindustrie wordt het meest gebruikgemaakt van API’s om AI-werk uit te voeren. De belangrijkste use cases binnen deze branche zijn supply chain-optimalisatie, kwaliteitscontrole en productie-efficiëntie. Daarnaast is deze sector bezig met een NLP-inhaalslag; de sector groeide met maar liefst 148%.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?