Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42% (39% in Nederland) behaalt er al financiële voordelen mee. Dat blijkt uit onderzoek van Digital Realty, gepresenteerd in het rapport The State of Data and AI in Europe.
▼
Ondanks deze vooruitgang ziet het onderzoek ook een belangrijke kloof: de inspanningen om financieel voordeel te behalen uit AI(-strategieën) leiden nog niet tot fundamenteel bedrijfssucces. Slechts 27% van de respondenten in Europa (23% in Nederland) beschouwt het huidige AI-gebruik van de organisatie als baanbrekend voor de organisatie. Dit wijst op de noodzaak om meer te investeren in digitale infrastructuur om het volledige potentieel van AI te benutten.
Steeds meer bedrijven in Europa zijn zich wel bewust van het belang van een duidelijke datastrategie. Zo vindt twee derde van de respondenten in Europa datastrategieën essentieel voor het effectief beheren en benutten van data en om AI-initiatieven succesvol uit te voeren.
Data-gravity
Het onderzoek toont aan dat veel bedrijven nog niet de digitale infrastructuur hebben die nodig is voor succesvol datamanagement en AI-gebruik. De belangrijkste uitdaging is dataopslag. 57% van de bedrijven in Europa (69% in Nederland) beschikt over onvoldoende opslagcapaciteit om hun datastrategieën succesvol uit te voeren. Daarnaast zegt ook 57% dat hun IT-infrastructuur strategisch gepositioneerd moet zijn voor effectieve implementatie van een datastrategie. Het fenomeen ‘data-gravity’, waarbij data zich ophoopt in specifieke delen van de infrastructuur, verergert deze problemen. Hierdoor is de data moeilijker te verplaatsen door onder meer beperkte netwerkbandbreedte, applicatie-afhankelijkheid en prestatieproblemen.
Strategische aanpak
Het onderzoek toont aan dat ook bedrijven in Nederland aanzienlijke drempels ondervinden bij het verkrijgen van inzichten uit data. Bijna de helft van de Nederlandse respondenten (49%) vindt het gebrek aan interne kennis het grootste obstakel om technische capaciteit op te bouwen en data te analyseren. De tweede grote belemmering is het ontbreken van een duidelijke vraag of opdracht van het management (47%), gevolgd door de uitdaging om data uit verschillende silo’s en afdelingen samen te voegen (44%). De cijfers wijzen op een behoefte aan een meer strategische aanpak voor datamanagement en talentontwikkeling, en duidelijke richtlijnen vanuit het management om datagedreven besluitvorming te bevorderen.
Datalocatie
Het is belangrijk dat de datalocatie wordt afgestemd op de AI-strategie. Naarmate AI op steeds meer onderdelen binnen organisaties wordt ingezet, worden er meer data gecreëerd en zijn er direct beschikbare, stabiele data nodig voor AI-verwerking. Bijna driekwart van de respondenten in Europa deelt de mening dat het prioriteren van de datalocatie van groot belang is voor het aanpakken van vragen rond opslag, verwerking, interconnectie, compliance en geschiktheid van infrastructuur.
Rekenkracht
Een tekort aan rekenkracht is ook een groeiende zorg. Meer dan de helft van de bedrijven in Europa (59% in Nederland) beschikt niet over de benodigde rekenkracht om AI-processen uit te voeren waar nodig. Organisatie-gerelateerde obstakels, zoals onvoldoende kennis op managementniveau of onvoldoende ondersteuning voor AI-strategieën op basis van data, vormen een verdere belemmering voor vooruitgang.
Waarde uit AI
Bedrijfs- en IT-leiders passen budgetten aan om de groeiende datahoeveelheid te beheren en de concurrentievoordelen van AI te benutten. Toch maakt slechts 14% (5% in Nederland) momenteel gebruik van AI om een concurrentievoordeel te creëren.
Colin McLean, Chief Revenue Officer bij Digital Realty, ziet een belangrijke verschuiving naar het gebruik van AI om tastbare bedrijfswaarde te realiseren: ‘Het onderzoek benadrukt dat er een digitale infrastructuur nodig is die grote datavolumes kan beheren en AI-workloads en real-time intelligentie ondersteunt. Een goed opgezette datastrategie is essentieel voor AI-volwassenheid en daadwerkelijke bedrijfsresultaten.’