Insights met video en AI in Oracle of Opinion

Door Jan Roekens | 15-10-2024

Nieuwe ontwikkelingen in Amerika. Het in Los Angeles gevestigde ‘next gen’ marktonderzoeksbureau Brox.AI heeft Oracle of Opinion gelanceerd, een platform dat geavanceerde AI combineert met consumentenreacties uit miljoenen video-interviews in twintig branches.

Brox is opgericht door Hamish Brocklebank en Durgé Seerden, en het is een AI-aangedreven kwalitatieve merktracker die een steeds groter aantal merken monitort. Het bureau voert continu video-enquêtes uit waarin open vragen worden gesteld aan een panel, over een breed scala aan onderwerpen. De antwoorden worden getranscribeerd, gefilterd en toegevoegd een centrale dataset. Vervolgens worden de data met AI geanalyseerd om merkstatistieken en andere inzichten te produceren. Klanten kunnen vragen stellen over de data, en vragen laten meelopen, maar Brox gebruikt de data vooral om te voorspellen wat respondenten zouden antwoorden op vragen die nog niet gesteld zijn.

Dual-data

Na een nieuwe financiële injectie kondigde Brox onlangs de bèta-lancering aan van Oracle of Opinion. Dat maakt gebruik van een ‘dual-data-benadering’, waarbij ‘evidential analysis’ (realtime inzichten uit miljoenen video-interviews in meer dan 20 branches) wordt gecombineerd met ‘inferential analysis’: AI-gedreven voorspellingen van hypothetische scenario’s, gebaseerd op digitale tweelingen die de Shadow Panelists worden genoemd. Daarvan is aangetoond dat ze een correlatie van meer dan 85% hebben met antwoorden uit de echte wereld, terwijl een ‘imputation engine’ duizenden consumentenvariabelen genereert voor nauwkeurige segmentatie.

Early adopters

De nieuwe tool maakt gebruik van een natuurlijke taalinterface voor het opvragen van query’s en het biedt dashboards voor real-time trendmonitoring. Het bureau zegt early adopters tot de klantenkring te rekenen, waaronder Amazon Eero, Google Gemini, Sony Music en Tokyo Broadcasting Services zijn. Gebruikers laten onder meer snel berichten testen, spotten consumententrends, verbeteren prijsstrategieën en halen insights op over merkwaarden en de concurrentiepositie.

Diepgang

De oprichters zeggen dat de oplossing ‘de diepgang en authenticiteit van kwalitatief onderzoek behoudt’ en tegelijkertijd ’tot 100 keer sneller’ inzichten levert’. En: ‘Door echte consumentenreacties samen te voegen met geavanceerde AI-modellering, geven we een goed beeld van huidig gedrag en toekomstige trends’.

Bron: mrweb.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?