De inhaalslag op diversiteit en inclusie

Door Geplaatst door de redactie | 07-11-2024

Ongeveer een jaar geleden schreef Ewout Witte over de in zijn ogen de weinig diverse en inclusieve sector. Een jaar later is er Diversiteit & Inclusie Taskforce aan het werk, opgericht door het Data & Insights Network. Ewout Witte mocht er adviezen aan uitbrengen en daarover schrijft hij in deze nieuwe blog. 

De taskforce is een goed en broodnodig initiatief, zo blijkt. Er is overeenstemming over dat er veel kan verbeteren, maar waar te beginnen? Hoe voer je inclusiever onderzoek uit zonder dat de kosten de pan uit rijzen? Je hebt immers te maken met verschillende doelgroepen: visueel beperkt, beperkte digitale vaardigheid, migratie-achtergrond, et cetera. Wil je goed inclusief onderzoek uitvoeren, dan zul je bronnen en methodes slim moeten combineren.

En hoe zit het dan met personeel? Een diverser personeelsbestand levert niet alleen meer betrokken medewerkers op, en frissere perspectieven op uitkomsten van onderzoek, maar het is gezien de toenemende krapte op de arbeidsmarkt een bijna onontkoombare stap die je als werkgever moet zetten.

Meten is weten

Wij mochten als onderdeel van de taskforce ideeën aandragen, bijvoorbeeld via de inzet van een vertrouwenspersoon vanuit het Data & Insights Network, awareness trainingen en – meten is weten – een branche-breed onderzoek om inzichtelijk te maken hoe het er nu echt voor staat. De stichting Reframe pakt deze handschoen op en initieert een grootschalig onderzoek naar de staat van diversiteit en inclusie in de gehele marketingindustrie, waar de marktonderzoeksector onderdeel van uitmaakt. Het onderzoek richt zich enerzijds op de mate waarin de sector zelf divers en inclusief is (HR-vlak) en anderzijds hoe het gesteld is met de opgave om het werk van de sector diverser en inclusiever te krijgen.

Een mooie start om dit thema verder op de kaart te zetten. Enorm benieuwd waar we als sector staan en of er ook het komende jaar weer zo’n mooie inhaalslag komt.

Auteur: Ewout Witte, oprichter Marketing Intelligence Network

MI Network is Kennispartner van Daily Data Bytes

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?