YouGov stopt met het aparte merk CPS GfK, dat het iets minder dan een jaar geleden kocht. Het merk wordt onderdeel van de groep dat een nieuwe algemene merkstrategie heeft ontwikkeld met als concept ‘Research Reality’.
▼
GfK was op grond van het mededingingsrecht verplicht om de CPS-activiteiten af te stoten om – in 2023 – te kunnen fuseren met NIQ. YouGov was de koper van het panel (voor 315 miljoen euro) en dat kreeg zijn beslag in januari van dit jaar.
Het panel verzamelt en analyseert al meer dan 60 jaar data over koopgedrag van Europese huishoudens. Naast een nieuwe merknaam is er ook een herziening aan de gang om de expertise, waarden en doelen meer af te stemmen op die van YouGov. Dat is op zijn beurt bezig met een nieuwe merkstrategie en positionering die de combinatie van beide organisaties moet versterken.
De kern hiervan is het begrip realiteit, en ‘de cruciale rol die hoogwaardige data van echte mensen spelen bij het begrijpen wat mensen denken, voelen en doen’. YouGov zegt dat dit begrip is vervat in een aantal pijlers: klanten de realiteit van de wereld laten zien, waarborgen van datakwaliteit, groei van de community, bieden van betrouwbare expertise van insights professionals, en toepassen van AI om echte menselijke inzichten te verkrijgen.
YouGov CMO Mike Woods zegt over de nieuwe stap: ‘Nu CPS GfK zich verder onder YouGov schaart, is het belangrijk dat ons merk benadrukt wat we klanten geven: ‘Research Reality’. Met zoveel ruis in de data-industrie willen wij ons concentreren op onze fundamentele missie: het leveren van real-world gegevens van echte mensen in realtime.
De sociale kanalen en de website van CPS GfK zijn eind november opgeheven.