VIA Nederland, DDMA en bvA hebben afgelopen week de Marketinggids Responsible AI gepresenteerd. De gids biedt marketeers concrete richtlijnen en principes voor het verantwoord toepassen van AI in marketingactiviteiten.
▼
De gids wil handvatten bieden om een balans te vinden tussen innovatie en ethiek, en het bevat acht principes, verdeeld over drie pijlers: (1) wetgeving en richtlijnen, (2) menselijke tussenkomst en organisatiecultuur en (3) ethische overwegingen. Het document wil organisaties ondersteunen bij het toepassen van AI op een transparante, betrouwbare en consumentvriendelijke manier.
De samenwerking van de drie organisaties, die tot het uitbrengen van de gids hebben geleid, benadrukt de gedeelde commitment om de marketingsector vooruit te helpen op een verantwoorde manier, zegt Allisha Hosli, legal counsel bij DDMA. ‘Als vertegenwoordigers van de sector zien wij het als onze verantwoordelijkheid om vooruit te lopen op technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. De gids biedt praktische richtlijnen om ethisch, juridisch en verantwoord gebruik van AI te waarborgen.’
De organisaties benadrukken dat de gids een ‘levend document’ is dat meebeweegt met de ontwikkeling van AI-technologieën en wetgeving. Regelmatige updates zorgen ervoor dat de principes actueel blijven en toepasbaar zijn in de praktijk.
De marketinggids is te downloaden via deze link