Jaarlijks reikt het Data & Insights Network vakprijzen uit. Dat gebeurt in 2025 op 26 juni. De komende maanden zijn tal van jury’s bezig met de beoordeling van bureaus, bedrijven en professionals, en dat geldt ook voor de Insight Scientist-award. Aanmeldingen voor die prijs zijn vanaf nu welkom. Thema komend jaar is ‘influencer marketing’.
▼
De award voor Insights Scientist van het jaar heeft elk jaar een thema, een ‘Topic of the Year’. Was dat in 2024 nog ‘Duurzaamheidsvraagstukken vanuit marketing en consumentengedrag’, in 2025 draait het om ‘The Value of Influencers for Building Brands’.
Influencer marketing is een groeiende trend. Steeds meer bedrijven benutten social media influencers om hun producten te promoten, met als gevolg dat een aanzienlijk deel van het marketingbudget hieraan wordt besteed. Bij het inzetten van influencers komen belangrijke strategische keuzes kijken: welk type influencer (micro of macro?) sluit het beste aan? Op welk platform (Instagram of TikTok?) kan men het meeste impact behalen? En in welke fase van de sales funnel – van awareness tot purchase en loyalty – is influencer marketing het meest effectief? Bovendien biedt de opkomst van nieuwe technologieën zoals virtual reality en AI nieuwe mogelijkheden, waaronder de inzet van virtuele influencers zoals Esther Olofsson. Toch is er bij veel bedrijven onduidelijkheid over welke combinatie van keuzes het grootste rendement oplevert, terwijl de kosten voor het inzetten van influencers aanzienlijk kunnen oplopen. Bedrijven hebben daarom dringend behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde inzichten die hen helpen de waarde van (virtuele) influencers effectief in te schatten. Wat is de toegevoegde waarde van social media influencer marketing ten opzichte van traditionele vormen van brand building? In hoeverre draagt influencer marketing bij aan merkbekendheid en brand engagement? En hoe presteert het qua ROI in vergelijking met conventionele marketingstrategieën?
De wetenschap heeft recent meer aandacht besteed aan onderzoek naar de effectiviteit van influencers. Studies hebben bijvoorbeeld het effect van social media influencers op brand engagement onderzocht, evenals de reactie van consumenten op virtuele influencers. Het is tijd dat deze wetenschappelijke inzichten hun weg vinden naar de praktijk.
Meld je aan!
Ben of ken jij iemand die een expert is op dit thema en tenminste één, maar liefst meer, goede wetenschappelijke bijdragen heeft geleverd op een van de genoemde gebieden? Draag jezelf, je collega, kennis, vriend(in) of familielid dan nú voor!
Wat moet je doen?
Ding mee naar deze prijs en lever het volgende in:
1.
Een motivatiebrief (max. één A4, Nederlands of Engels) met hierin aangegeven waarom je een expert bent op het gebied van het thema en op welke wijze je moeite doet om een brug te slaan naar de praktijk. Je kunt deze zelf schrijven, maar je kunt je ook laten voordragen door iemand anders.
2.
Je CV waaruit je expertise blijkt met het Topic of the Year 2025 en je inzet om theorie en praktijk te overbruggen.
3.
Meerdere wetenschappelijke artikelen (boek/proefschrift mag ook) die gerelateerd zijn aan het Topic of the Year. Artikelen die nog niet gepubliceerd, maar al wel geaccepteerd zijn voor publicatie, tellen ook mee. Aanleveren van bovenstaande gegevens kan eenvoudig door de documenten uiterlijk 14 februari 2025 te mailen naar awards@dinetwork.nl.
Criteria
Alleen individuele wetenschappers (geen onderzoeksteams) kunnen meedingen.
De jury kijkt naar de mate van (wetenschappelijke) expertise op het topic, maar zeker ook de mate waarin de kandidaat moeite doet om zijn/haar wetenschappelijke inzichten met de praktijk te delen (valorisatie).
De kwaliteit van de aangeleverde wetenschappelijke publicatie(s) telt ook mee. Er wordt gekeken naar de mate van innovatie, de gebruikte onderzoeksmethoden en de praktische relevantie en bruikbaarheid van de onderzoeksresultaten.
Wat krijg je ervoor terug?
Het Data & Insights Network biedt de genomineerden een podium tijdens het Topic of the Year-symposium op 22 mei 2025 en de uitreiking van de awards op 26 juni 2025. De genomineerden krijgen de mogelijkheid een publicatie te laten opnemen in een
speciale uitgave rond het thema. De genomineerden komen uitgebreid in beeld op de D&IN-websites en de D&IN-socialmediakanalen en er wordt ook aandacht aan de award besteed in Nederlandse marketing- en marketingresearch-vakbladen.