Nieuwe audience metric voor YouTube Music

Door Jan Roekens | 16-01-2025

Google heeft een nieuwe ‘fan-facing’ metric aangekondigd voor YouTube Music. In een maandelijkse update van de meting wordt weergegeven hoeveel unieke luisteraars en kijkers er dagelijkse zijn voor een bepaalde artiest.

De meting schat het aantal unieke gebruikers wereldwijd dat de afgelopen maand de content van een artiest heeft bekeken of beluisterd in alle YouTube-formats (inclusief YouTube, YouTube Music en YouTube Kids). Het omvat ook video’s, waaronder Shorts, die zijn geüpload door de artiest of zijn of haar label, evenals video’s die zijn geüpload door fans, waarin de artiest te zien is. Ook muziek die naar andere kanalen is geüpload en niet-muzikale content van de site of het platform van de artiest worden meegenomen.

In het afgelopen jaar heeft de Google voor het delen van video’s afspraken gemaakt over tracking gemaakt met een aantal onafhankelijke bureaus, waaronder Audience Project, Comscore, Nielsen en Ipsos iris.

Bron: mrweb.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?