De grote Europese Joint Industry Committees (JIC’s), Media Owner Committees (MOC’s) en internationale onderzoeksbureaus gaan zich verenigen in de ‘Audience Measurement Coalition’ (AMC). Ook Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) maakt onderdeel uit van deze nieuwe coalitie. De AMC dient als klankbord voor Europese regelgevers in alle beleidszaken die betrekking hebben op de European Media Freedom Act, de eerste wetgeving in zijn soort om mediabereiksonderzoek te reguleren.
▼
De European Media Freedom Act trad op 7 mei 2024 in werking met nieuwe regels die volledig van toepassing zijn vanaf 8 augustus 2025. Om te zorgen dat de wetgeving aansluit bij de praktijk, hebben diverse organisaties de handen ineengeslagen en hebben zij de Audience Measurement Coalition (AMC) opgericht.
De AMC zal zich richten op het belang en de erkenning van onafhankelijk, transparant en betrouwbaar mediabereiksonderzoek in de Europese wetgeving. Daarbij horen ook alle aanverwante governance-standaarden die worden verwacht door belangrijke marktspelers, zoals publieke en commerciële uitgevers, adverteerders, mediabureaus, producenten en overheidsinstanties.
Doelstellingen
De AMC heeft de volgende doelstellingen geformuleerd:
- Vertegenwoordiging bij Europese beleidmakers van de organisaties die actief zijn in mediabereiksonderzoek;
- Kennis en informatie delen over mediabereiksonderzoek in gesprekken met beleidsmakers, overheidsinstanties en andere belanghebbenden in de media-industrie;
- Ondersteunen van internationale afstemming bij zaken die voortvloeien uit (nieuwe) regelgeving.
Nieuwe coalitiepartijen
Vóór de officiële oprichting begon de AMC al in 2017 als een ad-hoc coalitie om standaarden voor mediabereiksonderzoek in Europa vast te stellen en te handhaven. De oprichters van de AMC zijn Médiamétrie (Frankrijk), ARMA (Romanian Association for Audience Measurement) en MMS (Zweden), die allemaal Joint Industry Committees (JIC’s) zijn, en de onderzoeksbureaus Nielsen, Kantar Media en GfK.
De nieuwe leden zijn: AGF – Videoforschung GmbH (Duitsland), CIM (België), Danske Medier Research (Denemarken), Finnpanel (Finland), Mediapulse AG für Medienforschung (Zwitserland), NMO – Nationaal Media Onderzoek (Nederland), Norwegian MOC (Noorwegen), WEMF (Zwitserland), TAM Ireland (Ierland), Comscore, Gemius en Ipsos.
Nederland een van de voorlopers
Ton Schoonderbeek, als algemeen directeur van NMO nauw betrokken bij de oprichting van de AMC, zegt over het aansluiten van NMO: ‘De ‘European Media Freedom Act’ heeft gevolgen voor het mediabereiksonderzoek in Europa en dus ook voor ons als NMO. De Europese wet bepaalt straks aan welke eisen het onderzoek moet voldoen, stimuleert alle partijen om zich aan te sluiten bij de lokale marktstandaarden en zet NMO onder toezicht. Nederland is een van de voorlopers op het gebied van mediabereiksonderzoek met een neutrale, transparante en betrouwbare governance en met een heldere onderzoekscode. Wij zijn het aan onze stand verplicht om ons bij de AMC aan te sluiten, om zo mee te bepalen hoe de toekomst van mediabereiksonderzoek binnen de nieuwe wetgeving eruit komt te zien.’