Marketeers willen meer AI én meer persoonlijke content

Door Jan Roekens | 27-02-2025

Marketeers willen meer gebruikmaken van AI en automatisering en tegelijk content maken die veel meer merkeigen is en klanten persoonlijker aanspreekt. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025. Voor Nederlandse marketeers is integratie van AI in hun marketingstrategie het belangrijkste doel voor 2025, gevolgd door het vergroten van klantbetrokkenheid.

Een meerderheid van de Nederlandse respondenten (54%) vindt dat marketing in de laatste drie jaar meer is veranderd dan in de 50 jaar daarvoor. Daarin speelt AI een belangrijke rol. 92% van de respondenten in het internationale onderzoek zegt dat AI hun werk heeft veranderd, ruim een derde van hen zegt dat die verandering significant is. Enerzijds voelt de helft (50,2%) van de marketeers zich overdonderd door de mogelijkheden van AI in hun dagelijkse werk, anderzijds staat voor 2025 het integreren van AI en automatisering op een gedeelde tweede plek van de prioriteitenlijst.

Focus op merkwaarden

Met de opkomst van AI voelen marketeers meer de noodzaak om de eigenheid van hun merk te benadrukken. In de laatste 12 maanden is volgens 31,5% van de marketeers de focus steeds meer komen te liggen op content waarin merkwaarden en sociale verantwoordelijkheid naar voren komen. Voor ruim een vijfde is dat ook de trend waar ze zich momenteel het meest mee bezighouden. Daarbij zijn ze op zoek naar manieren om klanten zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijna allemaal (97%) zien ze dat een gepersonaliseerde benadering het effectiefst is en positief bijdraagt aan de omzet. De uitdagingen daarbij zijn dat consumenten steeds minder geneigd zijn hun persoonlijke data te delen (23,9%), dat data vaak van slechte kwaliteit zijn (18,3%) en dat privacyregels strenger worden (17,8%).

Facebook belangrijkste platform

Uit het onderzoek komt verder onder meer naar voren dat millennials de belangrijkste doelgroep zijn. 82,7% focust zich op deze generatie; aanzienlijk meer dan op andere generaties: GenX (44 tot 59 jaar) 39% of GenZ (12 tot 27 jaar) 25,4%. Opvallend is dat Facebook met 53,8% nog steeds het belangrijkste socialmediaplatform blijkt voor marketingactiviteiten, terwijl dat inmiddels vooral het platform is voor de oudere generaties. TikTok, waar GenZ met name te vinden is, staat op de vijfde plek, met 27,4%. Daartussen staan Instagram (52,8%), YouTube (48,2%) en LinkedIn (39,2%).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?