De Belgische startup Conveo wil marktonderzoek opschudden door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf zet AI in om op grote schaal AI-gestuurde video-interviews te houden met consumenten. Die gesprekken gaan onder andere over branding, communicatie, klantervaring en innovatie.
▼
De startup, vorig jaar opgericht, maakte vorige week bekend dat zij vijf miljoen euro groeigeld heeft opgehaald bij een groep investeerders. Met die miljoenen wil Conveo zijn oplossing doorontwikkelen. Bedrijven als Google, Unilever en Orange zijn al klant. Volgens Unilever werkt de doorvraagtechniek van Conveo beter dan andere tools. Orange zegt dat gebruikers positief reageren op AI-interviews.
Conveo stelt het hele proces van marktonderzoek te kunnen automatiseren, waardoor bedrijven sneller en goedkoper onderzoek kunnen doen. Dat gegeven moet de drempel om onderzoek te doen verlagen, en dus leiden tot meer onderzoeken en meer gegevens. Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Conveo stelt honderd keer sneller te zijn dan conventionele onderzoeksmethoden en stelt dat zijn onderzoeksmethode vaker verbanden aantoont die mensen anders over het hoofd zien.