MRS lanceert campagne voor betere data

Door Jan Roekens | 06-05-2025

De Engelse Market Research Society (MRS) heeft de Campaign for Better Data gelanceerd, Daarin wordt de branche begeleiding en training aangeboden om kwaliteit van data te verbeteren en het vertrouwen van het publiek in (markt)onderzoek te versterken.

De MRS heeft de Campaign for Better Data ontwikkeld vanwege de risico’s die de onderzoeksbranche loopt met AI en de mogelijke toename van onjuiste data. De organisatie heeft daarom nieuwe richtlijnen voor het gebruik van AI, synthetische data en aanverwante technologieën opgesteld. De richtlijnen bestrijken alle facetten van toepassing van AI in de onderzoekssector, van ethiek en wetgeving tot gebruiksmogelijkheden.

Naast de nieuwe AI-richtlijnen biedt MRS trainingen aan om vaardigheden op te bouwen rond nauwkeurig en transparant werken.

Kwaliteitsnormen

In de campagne spelen Ipsos en Kantar een rol als mede-initiatiefnemers.

Kelly Beaver, Chief Executive, Ipsos UK & Ireland, zegt over de campagne: ‘Vertrouwen van opdrachtgevers en deelnemers is cruciaal voor de toekomst van onze sector, en het blijven leveren van data van de hoogste kwaliteit is van het grootste belang. Het is ook van groot belang om te laten zien dat we verantwoord gebruikmaken van de mogelijkheden van AI, vooral nu we synthetische data toepassen. Zonder hoogwaardige real-world-data kunnen er geen synthetische data van hoge kwaliteit zijn.’

Caroline Frankum, hoofd Profiles division van Kantar, vult aan: ‘Als sector moeten we echt een afspiegeling zijn van de steeds veranderende wereld die we helpen bij zinvolle besluitvorming. Dat betekent dat goed getrainde professionals proactief steeds geavanceerdere enquêtefraude bestrijden, en dat zij ervoor zorgen dat onze kwaliteitsnormen ook gelden in het tijdperk van AI en LLM’s. Daarom werken we al geruime tijd samen met de MRS aan deze campagne.’

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?