Op 28 mei verschijnt het trendrapport van SWOCC Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen. Daarin duiden professionals en onderzoekers de zes grootste dilemma’s waarmee merken de komende jaren te maken krijgen. Het rapport verschijnt online, en wordt op 11 juni uitgereikt tijdens het jubileumevent 30 jaar SWOCC.
▼
Diepte-interviews met een breed scala aan merkprofessionals laten zien dat maatschappelijke, organisatorische en technologische ontwikkelingen in de toekomst vaak tegenstrijdig lijken: elke beweging in één richting leidt direct tot spanningen in een andere.
In plaats van een simplistische lijst met trends, presenteert het rapport zes fundamentele dilemma’s. Die worden gekoppeld aan wetenschappelijke theorie die helpt om betekenis te geven aan de ontwikkelingen.
De AI-paradox
AI maakt contentproductie sneller en goedkoper, maar roept tegelijkertijd fundamentele vragen op over creativiteit, menselijk contact en ethiek. Merken moeten balans vinden tussen menselijke en kunstmatige intelligentie, en kritisch blijven op de rol van technologie binnen hun merkwaarden.
De issue-paradox
Merken worden uitgedaagd zich moreel uit te spreken. Tegelijkertijd is de angst om beschuldigd te worden van ‘purpose washing’ groot: ‘Go Woke, Go Broke’ lijkt soms het devies. Transparantie en geloofwaardigheid zijn cruciaal, maar maatschappelijke communicatie blijft een mijnenveld.
De inclusieparadox
Hoe meer een merk zijn best doet om inclusief te communiceren, hoe meer doelgroepen ze proberen aan te spreken. Dit staat op gespannen voet met het principe van targetting: De roep om diversiteit groeit, maar een merk ‘voor iedereen’ kan leiden tot een verwaterde merkidentiteit.
De transformatieparadox
Merken communiceren graag over hun voortrekkersrol in de transitie naar een eerlijkere en meer duurzame economie, maar ze gedragen zich in de praktijk vaak behoudend. Niet zelden volgen ze pas als consumenten, wetgeving of activisme hen hiertoe dwingen.
De (de-)centralisatieparadox
Terwijl grote bureaus globaliseren en consolideren, groeit het aantal zelfstandige specialisten. Enerzijds raakt het vakgebied gecentraliseerd in de grote internationale bureaugroepen, anderzijds zijn er steeds meer kleine gespecialiseerde bureaus en ZZP-ers actief. Beide kennen voor- en nadelen, en merken laveren tussen schaalvoordeel en flexibiliteit.
De korte-/langetermijnparadox
ROI op de korte termijn is meetbaar en verleidelijk. Maar merkgroei vereist juist een lange adem. Wie vandaag alleen stuurt op clicks, mist morgen de loyaliteit.
Meer informatie over het rapport in een van de volgende Daily Data Bytes