Thom Bremer: ‘We moeten een soort menselijke AI-centaurs worden’

Door Ellen Nap | 22-05-2025

Cultural Strategist Thom Bremer (30) van Crowd DNA is genomineerd voor de Young Talent Award 2025 van het Data & Insights Network. ‘Wat Thom bijzonder maakt is zijn vermogen om abstracte toekomstscenario’s te vertalen naar bruikbare strategieën’, zegt de jury. Eind juni wordt bekend wie de awards gaat winnen.

Wat vind je zelf het tofste voorbeeld van hoe jij abstractie omzet in bruikbare strategie?

‘Voor Crowd DNA werkte ik bij Ipsos en Ipsos Strategy3. Toen ik net was begonnen in het kwalitatieve team kregen we een briefing van Bugaboo, van de kinderwagens. Naast consumenteninzichten wilden ze ook een toekomstvisie inclusief roadmap ernaartoe. Dat laatste wilden ze met een servicedesignbureau doen. Maar het was precies wat ik als afstudeerproject had gedaan – onderzoeken wat de reden van bestaan was voor poppodium de Effenaar over tien jaar. Dus ik dacht: ‘dat kunnen wij ook’. Of eigenlijk dacht ik: ‘ik kan dit ook’. Van mijn leidinggevende Madeleine [de Bree, red] mochten we een proposal schrijven. We wonnen en zijn trendonderzoek gaan doen, inclusief forecast. Dat hebben we helemaal met z’n allen opgezet en daarna hebben we nog veel meer leuke trendonderzoeken gedaan. Uiteindelijk was de cirkel rond toen Bugaboo bij Strategy3 terugkwam voor een strategische roadmap voor productontwikkeling in co-creatie met het hele team.’

Wat maakt dat je dit noemt als je mooiste wapenfeit?

‘Omdat dit goed laat zien hoe we iets geïntroduceerd hebben wat we nog helemaal niet deden bij Ipsos. Maar het mooiste is natuurlijk de hele weg van het introduceren van trendonderzoek naar het helemaal uitwerken van een strategische roadmap. Bottomline is dat je niet hoeft te kiezen tussen strategisch, creatief, commercieel of cultureel. Het zit in het combineren van die werelden. Dat helpt mij nu ook als cultural strategist bij Crowd DNA. Je kunt heel goed met een voet in de business staan, maar ook nog met een voet op straat.’

Wat brengt je dat?

‘Ik vind cultuur heel interessant. Ik hou ervan om te kijken wat mensen gelukkig of onzeker maakt. Maar ik vind het ook leuk om bedrijven helemaal uit te pluizen en te kijken naar hun business-vraagstukken. Als ze komen met een onderzoeksbrief kijk ik niet alleen wat de key-vragen zijn, maar dan wil ik ook interviews doen met interne stakeholders te om te kijken wat er boven die briefing zit. Wat zijn de kopzorgen van degene die nog weer boven de manager insights werkt? Zodat je daarna de presentatie van je inzichten – als is het een kwalitatief onderzoek – zo kunt activeren dat het echt wat gaat doen. En dat het niet alleen maar bij de manager insights blijft, maar ook C-level en de marketingafdeling betrekt.’

‘Hoe kun je andere young professionals naar een bepaald leven brengen?’

Waar ben jij echt goed in?

‘Tijdens mijn studie – ik heb industrieel ontwerpen en daarnaast strategic product design gedaan – dacht ik: ‘ik kan eigenlijk helemaal niks’. Je doet zo veel verschillende dingen en mensen die werktuigbouwkunde of ruimtevaart doen, die kunnen één ding heel goed. Dan krijg je beetje het imposter-syndroom. Maar wat ik nu in het veld merk, is dat ik heel veel dingen eigenlijk best wel goed kan. Ik houd de holistische overview en zie waarom we dingen doen. Het analytische dus.’

Wat is jouw grootste uitdaging?

‘Een goed project uitvoeren is één ding, maar er komen steeds meer dingen bij kijken: hoe profitable ben je, hoe kun je andere young professionals ook naar een bepaald level brengen, en er is het buzzword AI dat de boel flink gaat opschudden.’

Tegelijkertijd zeg jij: misschien moeten we het iets minder over AI hebben?

‘Aan de ene kant kunnen we het goed gebruiken om dingen sneller en meer schaalbaar te maken. Maar het stuk cultuur, strategie en de rafelrandjes van onderzoek moeten we ook niet vergeten. Dus ik denk dat we veel door AI moeten laten doen, maar we moet AI niet alles laten overnemen. Een soort ‘menselijke AI-centaurs’ moeten we worden; paardmensen van half AI en half mens. Je kunt je rapportage in AI gooien en al je transcripties door AI laten vertalen – en over een jaar kan dat waarschijnlijk nog vele malen beter – maar AI is niet bij elk gesprek met de klant. Bijvoorbeeld na afloop van een interview, terwijl je nog even napraat. Eén kleine analysestap – het hoeft niet veel te zijn – moet je zelf blijven doen, waarin je uitpluist waarvan mensen hun hart echt sneller van gaat kloppen. En daarna kun je AI zijn gang laten gaan.’

De komende week interviewen we ook de derde genomineerde voor de Young Talent-award. De bekendmaking van de awards is op 26 juni in Zandvoort. Bekijk hier alle genomineerden voor de zeven prijzen, en reserveer meteen je ticket!

Auteur: Ellen Nap,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?