Het Data & Insights Network heeft een notitie vervaardigd over wanneer en waarom de European Accessibility Act van toepassing is op onderzoeksorganisaties. De focus ligt op situaties waarin onderzoeksorganisaties digitale diensten aan respondenten aanbieden via eigen online panelplatforms (websites of apps).
▼
De European Accessibility Act (EAA) stelt toegankelijkheidseisen aan digitale consumentendiensten. Voor onderzoeksorganisaties betekent dit: de wet is wél van toepassing als zij zelf online panelplatforms (eigen of voor opdrachtgevers als serviceprovider) beheren waarop respondenten:
– inloggen om deel te nemen aan onderzoeken;
– profielgegevens bijhouden;
– beloningen raadplegen of beheren.
Deze digitale omgevingen worden door de EAA beschouwd als consumentgerichte digitale diensten en vallen dus binnen de reikwijdte van de richtlijn.
Voorwaarden
De EAA is relevant voor onderzoeksorganisaties als voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
– De organisatie biedt een eigen platform of app aan waarop structurele interactie met respondenten plaatsvindt of interactie voor een opdrachtgever wordt verzorgd.
– Respondenten kunnen via dat platform persoonlijke gegevens beheren, beloningen volgen of vragenlijsten openen en invullen.
– Het platform is beschikbaar voor het brede publiek of voor consumenten die zich vrijwillig inschrijven.
Wie geïnteresseerd is in de complete notitie kan die aanvragen bij Gino Kirsten van het Data & Insights Network: gino@dinetwork.nl