De D&IN Awards, Snackbar Henkie en meer oerwoudgebrul

Door Geplaatst door de redactie | 26-06-2025

Column: Jan Roekens, hoofdredacteur Daily Data Bytes

Weet u waar u was op 5 juni 2008? Ik wel, want ik stond op het strand van Zandvoort, in Beachclub Riche, en maakte daar de eerste uitreiking van de MOAwards mee. Vanavond is het de 18de keer, maar dan nu onder de naam Data & Insights Awards. Er is wel meer veranderd. Beachclub Riche brandde bijvoorbeeld vorig jaar geheel en al af. En het woord onderzoek is zorgvuldig uit de namen van de prijzen gegumd. De bureau- en bedrijfsonderzoeker zijn nu Data & Insights Professional Bedrijfszijde en Insights Professional Bureauzijde. De Wetenschapsprijs noemen we Insights Scientist Award, er is geen Innovatie Award meer, maar wel een prijs voor een Young Talent en eentje voor Data & Insights Organisatie. En om het helemaal af te toppen: sinds een aantal jaar is er ook een prijs voor Data Professional Bureauzijde.

Hebben wij dan alles gehad? Nee, we vergeten zowaar de Snackbar Henkie Prijs, in de wandelgangen ook wel Data & Insights Bureau van het Jaar genoemd. Hoe die aan zijn jolige bijnaam kwam? Omdat een branchegenoot het vreemd vond dat zomaar het ‘Beste Bureau van het jaar’ werd aangewezen. Oftewel: al die zelffelicitatie, die wederzijdse bewondering, houd toch op, dat doen ze maar bij de reclame en de TV. Maar goed, dat was 2008.

Bij alles wat er is veranderd sinds die tijd, is één ding constant gebleven, men hanteert niet zo uitbundig de loftrompet voor zichzelf, en er is wat mij betreft vaak te weinig ‘rumour around the brand’. Ja, er zijn verbeteringen, Er zijn bureaus die van de daken roepen hoe goed ze zijn, en om dat te bewijzen slokken ze nog een ander bureau op. En er zijn onderzoekers die je oprecht de Maurice de Hond Prijs voor Opvallen In De Media zou willen geven (en terecht), maar het overgrote deel doet in brave stilte zijn vakkundige werk. Jammer vind ik dat. In Engeland en Amerika  buitelen de vakgenoten over elkaar heen met artikelen en nieuwsfeiten. De hele wereld mag het weten. Een nieuwe opdracht, een zelfontwikkelde tool, een nieuw gezicht, het gaat linea recta naar Research Live. Heeft er weer iemand een briljante visie over AI en synthetische data, ze melden zich meteen op Greenbook.

Waarom hebben wij niet zo’n cultuur? Kom op, branchegenoten, een beetje meer naast je schoenen lopen kan geen kwaad en wat meer door de opdrachtgevers-, gebruikers- en mediawereld stampen mag best. Kijk nou wat er vanavond weer op het podium staat. Genoeg om trots op te zijn. En nee, je hoeft geen Trump te zijn, maar een beetje meer oerwoudgebrul kan geen kwaad.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?