Selma Brom (23) is verkozen tot winnaar van de tiende editie van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Het levert haar 750 euro prijzengeld op.
Voor haar masterscriptie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen deed Selma Brom onderzoek naar de effecten van betekenisvolle verhalende reclames. De bevindingen laten zien dat ontroerende en inspirerende narratieve merkreclames de consument weliswaar een goed gevoel geven, maar averechts kunnen werken in het stimuleren van aankopen.
Juryvoorzitter Eva van Reijmersdal (Universiteit van Amsterdam) over de winnende scriptie:
‘In veel reclames wordt gebruik gemaakt van narratieven. Er wordt dan niet enkel feitelijke productinformatie gecommuniceerd, maar ook een verhaal verteld met personages die acties uitvoeren en er wordt informatie gegeven over de situatie en motieven van de personages. Betekenisvolle narratieven geven inzicht in fundamentele vragen over het doel van het leven en benadrukken de kostbaarheid van het leven. Wanneer in een betekenisvolle verhalende reclame een verwijzing zit naar de dood wordt gesproken van sterfelijkheidssaillantie. In de scriptie van Selma is onderzocht wat de effectiviteit is van betekenisvolle verhalende reclames met een verwijzing naar de dood. Het onderzoek toont aan dat ontroerende, inspirerende narratieve reclames onbewuste angsten kunnen onderdrukken en daarmee de behoefte om producten te kopen verminderen.’
Het is de tiende keer op rij dat SWOCC de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium dat plaatsvindt op 5 november 2020. Selma Brom zal dan een van de sprekers zijn. De winnende scriptie van Selma Brom is hier te vinden.
Bron: Persbericht SWOCC, 13 juli 2020