Nu velen van ons nog thuis zitten, zijn augmented reality-toepassingen (AR) relevanter dan ooit. Doordat AR-toepassingen virtuele objecten aan de echte wereld toevoegen, geven ze de mogelijkheid om meerwaarde te creëren. Anne Roos Smink beschrijft vier manieren waarop AR juist nu relevant is.
Auteur Anne Roos Smink, SWOCC
1. Thuiswerken
AR-toepassingen kunnen waarde toevoegen nu we nog thuiswerken. Dat varieert van relatief simpele toepassingen, zoals het veranderen van de achtergrond tijdens je Zoom-meeting in iets professionelers dan je slaapkamer, tot het aanpassen van een werkruimte. Spatial is een applicatie die met behulp van zowel AR als VR-brillen je werkruimte kan uitbreiden door extra ‘zwevende’ schermen te projecteren naast je laptopscherm. Geen extra fysiek scherm meer nodig dus. Daarnaast kun je samenwerken en vergaderen door medewerkers als hologrammen of virtuele avatars te laten verschijnen, alsof je bij elkaar in de vergaderzaal zit. Ook Facebook is aan het experimenteren met dit soort thuiswerk-toepassingen. Overigens kunnen dit soort zaken in de toekomst ook in de sociale sfeer uitkomst bieden als we elkaar niet fysiek kunnen opzoeken.
2. Shoppen vanaf de (virtuele) bank
Dat shoppen een relevante user case van AR is, werd duidelijk na het succes van apps als Ikea Place waarmee je een bank virtueel kunt uitproberen in je eigen woonkamer. Maar juist nu veel winkels nog beperkingen kennen (zie de rijen voor de IKEA) is dat nog prettiger. Wetenschappelijk onderzoek heeft al laten zien dat dit soort shopping-toepassingen helpen producten te visualiseren zoals je dat in het echt ook zou doen. Bovendien helpt AR het risico bij het doen van online aankopen te verminderen en dus aankoop te stimuleren.
3. Awareness creëren
Naast functionele toepassingen kun je AR ook inzetten om aandacht te trekken en awareness te creëren rond coronamaatregelen. Zo werden, in samenwerking met de World Health Organization, via verschillende social media AR-filters ingezet om hiermee tips te geven tegen verspreiding van het virus. Gebruikers werden geïnformeerd door middel van AR-objecten in de vorm van virtuele mondkapjes met tekstuele uitleg. Gezien het grote bereik van social media en de relatief jonge doelgroep die gebruikmaakt van dit soort AR-filters, is dit een goede en interactieve manier om juist deze doelgroep te bereiken. Onder andere Google ontwikkelde een AR-app om mensen duidelijk te maken hoeveel afstand ze tot anderen moeten houden. Met behulp van AR wordt een cirkel om je heen getrokken en word je gewaarschuwd wanneer iemand in jouw anderhalvemeterzone staat.
4. Ervaringen naar binnen brengen
Voor alle afgelaste theatervoorstellingen, concerten en cursussen kan AR ook uitkomst bieden. Met Museum from Home zie je beroemde schilderijen aan je eigen muur hangen en kun je ze van dichtbij inspecteren. Google’s Arts & Culture-app experimenteert al langer met het gebruik van AR- en VR-toepassingen om museale ervaringen naar je woonkamer te brengen. Ook kun je met behulp van AR een huiskamerconcert verzorgen. Clouseau nam een videoclip op die in AR kan worden afgespeeld op je eigen koffietafel. Daarnaast kun je leren salsadansen met behulp van AR en de Dance Reality-app.
Welke van deze AR-toepassingen echt van toegevoegde waarde zijn is de vraag en moet de tijd uitwijzen. Eerder onderzoek heeft al laten zien dat vooral functionele AR-toepassingen meerwaarde bieden aan gebruikers. Maar zeker nu het alternatief minder goed bereikbaar is, kunnen ook entertainment-toepassingen als virtueel alternatief dienen. Het enige nadeel is dat we voor de meeste toepassingen constant onze telefoon in de lucht moeten houden. Misschien maken deze ontwikkelingen wel de weg vrij voor een AR bril…
SWOCC
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van lezingen.
Auteur
Anne Roos Smink promoveert in september aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp augmented reality. Tevens werkt ze aan een SWOCC-publicatie over augmented reality die naar verwachting einde 2020 zal worden gelanceerd. Lees hier meer over hoe je met AR meerwaarde biedt voor een consument.
Dit artikel is onder andere gebaseerd op:
Smink, A. R., Frowijn, S., van Reijmersdal, E. A., van Noort, G., & Neijens, P. C. (2019). Try online before you buy: How does shopping with augmented reality affect brand responses and personal data disclosure. Electronic Commerce Research and Applications, 35, 100854. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2019.100854
Bronnen
Video spatial: https://www.youtube.com/watch?v=NVujUnsKuhs
Bron Facebook: https://www.want.nl/facebook-thuiswerkers/
Copy paste: https://www.theverge.com/2020/5/4/21246386/augmented-reality-ar-copy-cut-paste-real-world-photoshop-demo
Kabaq foor AR: https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2018/10/augmented-reality-verovert-je-bord/index.xml
Corona AR filters: https://vrowl.nl/reality_check/corona-virus-ar-filters/
Snapchat Corona filter: https://www.theverge.com/2020/4/10/21214128/snapchat-ar-lens-coronavirus-donation-how-to-solidarity-response-fund
Google app afstand houden: https://nl.mashable.com/tech/1524/google-lanceert-ar-app-om-15-meter-afstand-te-houden
Museum from home: https://arpost.co/2020/05/20/artworks-augmented-reality-museum-from-home/
Google arts & culture: https://artsandculture.google.com/camera/art-transfer
Clouseau: https://4drstudios.com/portfolio-item/clouseau/?utm_campaign=Alles%20Augmented&utm_medium=email&utm_source=Revue%20newsletter
Leren dansen in AR: https://www.youtube.com/watch?v=GDt2-XPDvrI&feature=emb_title
Meerwaarde AR apps: https://www.swocc.nl/kennisbank-item/hoe-kun-je-met-een-ar-app-meerwaarde-bieden-aan-de-consument/
AR bril: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5127476/apple-ar-bril-heet-apple-glass-en-kost-499-dollar