Patricia Sonius nieuwe NMO-directeur, terwijl Ipsos een topfunctie ziet veranderen

Door Alexandro Felipa | 16-12-2025

Per 1 januari 2026 treedt Patricia Sonius aan als algemeen directeur van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Zij was al directeur onderzoek bij NMO en neemt nu ook de dagelijkse leiding op zich.

“Het is een enorme eer en een blijk van vertrouwen dat ik deze rol mag vervullen. Ik kijk ernaar uit om samen met het bestuur, de NMO-collega’s en alle stakeholders verder te bouwen aan een sterk en relevant NMO,” zegt Sonius.

NMO blijft een belangrijke pijler in de Nederlandse media- en onderzoeksinfrastructuur. Het instituut levert de datasets en standaarden waarop de mediabranche vertrouwt en werkt vanuit een Joint Industry Committee-structuur waarin alle stakeholders samen innovatie en crossmediaal bereiksonderzoek stimuleren.

Ipsos kondigt vertrek van CFO aan

Ook internationaal vinden verschuivingen plaats. Ipsos heeft aangekondigd dat de huidige financieel directeur Dan Lévy zijn functie neerlegt. Lévy heeft een sleutelrol gespeeld in de financiële koers van het bedrijf en zijn vertrek markeert een belangrijk moment voor de organisatie.

Hoewel een opvolger nog niet is aangekondigd, geeft het bericht aan dat Ipsos een overgangsperiode ingaat waarin stabiliteit en voortzetting van projecten centraal staan. Voor de bredere onderzoekssector is het een signaal dat ook internationale marktleiders zich moeten blijven aanpassen aan veranderende marktdynamiek, toenemende concurrentie en de druk van technologische innovatie.

De onderstroom in de sector

Waar NMO inzet op versterking en continuïteit binnen de Nederlandse mediasector, staat Ipsos voor de uitdaging om een nieuwe financiële koers te bepalen in een tijd waarin investeringen in technologie, data-infrastructuur en AI centraal staan.

Auteur: Alexandro Felipa, Redacteur en contentcoördinator

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?