De nominaties voor de MOAwards 2021 zijn bekendgemaakt. Voor Marketing Research & Analytics Bureau heeft de jury drie bureaus geselecteerd: I&O Research, Underlined en Validators. Daarnaast zijn er ook nominaties voor Digital & Webanalist, Insights Professional aan bureau- en bedrijfszijde, Young Talent en Insights Scientist.
Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2021
De jury voor Bureau van het jaar selecteerde een bureau dat zich vooral – en met succes – profileert in de publieke sector: I&O Research. In Underlined wordt de innovatieve kracht rond klantbeleving en data hoog gewaardeerd en Validators (dat al eerder de titel won) wordt geprezen om de stappen die het bureau zet op het gebied van merk en communicatie. Opvallend vindt de jury de manier waarop de bureaus het afgelopen jaar met onderzoek en nieuwe werkwijzen de coronatijden hebben omgeven.
I&O Research | Underlined | Validators |
Digital & Webanalist van het jaar 2021
Voor Digital & Webanalist zijn Anouk Erens (Online Dialogue), Thijs van der Wal (RVO) en Mariana Whitaker (FedEx) genomineerd. Ze worden geprezen om hun vertaling van data naar inzicht, hun vaardigheid een brug te slaan tussen techniek en analyse en om de gave om de customer journey inzichtelijk te maken.
Anouk Erens – Online Dialogue | Thijs van der Wal – Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) |
Mariana Whitaker – FedEx |
Insights Professional van het jaar 2021 – Bedrijfszijde
De genomineerde Insights Professionals aan bedrijfszijde zijn Celesta Lücker-Swart (VodafoneZiggo), Marcel Paquay (Walibi Holland) en Christiaan Buitenhuis (Interpolis). De jury karakteriseert ze als innovatief, als ‘trusted advisor’, bereid om experimenten op te zetten. Ze hebben de drive om diverse datakanalen te combineren en research binnen en buiten de organisatie zichtbaar te maken.
Celesta Lücker-Swart – VodafoneZiggo | Marcel Paquay – Walibi Holland | Christaan Buitenhuis – Interpolis |
Insights Professional van het jaar 2021 – Bureauzijde
Drie nominaties voor Insights Professional aan bureauzijde gaan naar Petra Kramer (Kantar), Jori van de Spijker (DVJ Insights) en Patricia Verhoelst (Ipsos). Ze worden gezien als pioniers op vele gebieden, of het nou gaat om gedragsbeïnvloeding en -verandering, merk- en communicatieonderzoek, innovatieve kracht, de kritische blik op data en de vertaalslag naar strategie.
Petra Kramer – Kantar | Jori van de Spijker – DVJ Insights | Patricia Verhoelst – Ipsos |
Young Talent van het jaar 2021
De genomineerden voor Young Talent zijn Fleur Prooij (MARE), Rubina Oliana (Beautiful Lives) en Esmée Schregardus (Ministerie van OCW). Waar de een sterk is in online onderzoek, en de ander kwalitatief onderzoek innovatief benadert, weet de derde als geen ander klanten mee te nemen in een verhaal en inzicht te laten beleven.
Fleur Prooij – MARE | Rubina Oliana – Beautiful Lives | Esmée Schregardus – Ministerie van OCW |
Insights Scientist van het jaar 2021
De wetenschap is vertegenwoordigd met Ale Smidts en Maarten Boksem (EUR), Brahim Zarouali (UvA) en Jaap Wieringa (RUG). De eerste (dubbel)nominatie voor Insights Scientist gaat naar twee wetenschappers die breindata analyseren met machine learning. Brahim Zarouali werkt aan algoritmen om persoonlijkheidsprofielen van socialmediagebruikers vast te stellen en Jaap Wieringa wordt gewaardeerd om zijn werk op het gebied van de waarde van big data-analytics, effectiviteit en privacy.
Ale Smidts & Maarten Boksem – Erasmus Universiteit Rotterdam |
Brahim Zarouali – Universiteit van Amsterdam |
Jaap Wieringa – Universiteit van Groningen |
Kijk voor alle juryrapporten op https://www.moawards.nl/genomineerden/nominaties-2021
De winnaars van de MOAwards 2021 worden op 1 juli a.s. bekendgemaakt. Houd Daily Data Bytes in de gaten voor alle informatie over de locatie, livestream etc.