Zesde van links: Marijke Wiersma, Managing Director Annalect; geheel rechts: Karel Slootman, managing partner Motivaction

Annalect en Motivaction vieren 20-jarige samenwerking

Door Jan Roekens | 04-04-2024

Deze maand vieren data- en analyticsbureau Annalect – onderdeel van OmnicomMediaGroep – en Motivaction hun 20-jarige samenwerking. Gezamenlijk lanceren beide bureaus deze zomer een nieuwe methode om de effectiviteit van online campagnes te meten.

Motivaction voert al 20 jaar op wekelijkse basis campagne-effectmetingen uit. In die periode werden ruim 400.000 inwoners van Nederland ondervraagd en bracht het bureau de naamsbekendheid en reclameherinnering van meer dan 1200 unieke merken uit 20 sectoren in kaart. Met de verkregen informatie heeft Annalect een robuuste dataset aan benchmarkgegevens opgebouwd met cijfers over het bereik en de waardering van campagnes onder het Nederlands publiek. De toevoeging van profieldata van de StemPunt-panelleden die Motivaction levert, geeft de mogelijkheid om nog meer duiding en achtergrond te geven aan de verzamelde cijfers.

Kenmerken

‘Motivaction kijkt niet uitsluitend naar sociodemografische achtergronden. Daardoor kunnen we ook inzicht geven in andere kenmerken van de bereikte doelgroep van campagnes, zoals hun huidige telecomaanbieder, primaire supermarkt of hun houding ten opzichte van duurzaamheid’, aldus Marijke Wiersma, Managing Director van Annalect. ‘Onze samenwerking stelt Annalect in staat om nieuwe campagnes voor onze opdrachtgevers nog nauwkeuriger te vergelijken met eerdere campagnes en dat biedt ons waardevolle en nieuwe inzichten.’

Natuurlijke setting

Vanaf komende zomer maken Motivaction en Annalect het ook mogelijk om online campagnes te testen in een natuurlijke setting. Waar het tot nu toe vaak onmogelijk is om genoeg mensen te vinden die in aanraking zijn gekomen met specifieke online campagnes, moet dat met de nieuwe methode een vanzelfsprekendheid zijn. Annalect en Motivaction signaleren een groeiende vraag vanuit de markt en zien deze nieuwe manier van campagnes meten als het passende antwoord om snel tot relevante inzichten te komen.

Online-activiteiten

Hoe werkt dit pre- of posttesten? Panelleden van Motivaction krijgen op regelmatige basis gericht advertenties te zien tijdens hun dagelijkse online activiteiten. Op die manier weten de onderzoekers met zekerheid dat een advertentie getoond is aan de doelgroep. Een dag later krijgen de campagne-testers een vragenlijst. Met hun antwoorden ontstaat inzicht in het (potentiële) succes van een nieuwe campagne-uiting. Hiermee kunnen ook relatief kleine campagnes worden doorgemeten.

Motivaction is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?