Op 9 en 10 mei vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 21ste editie plaats van het grootste Data & Insights Event van Nederland. Onder de noemer ‘It’s all about Data & Insights’ presenteert het Data & Insights Network de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied op MIE’23. Een van de bijdragen wordt verzorgd door Rosemarijn Groenink, Hoofd Marketing Oranje bij de KNVB, en Danique Veeneman, Senior Consultant bij Altuïtion.
De titel van de presentatie Rosemarijn Groenink en Danique Veeneman is ‘Boosten van de Oranjebeleving’, en laat zien hoe spannende inzichten de beleving van Oranje-fans direct beïnvloeden.
MIE’23 vroeg beiden de kern van hun boodschap te omschrijven: ‘In deze case nemen wij je mee in het echte verhaal achter de Oranje-fans en de OranjeLeeuwinnen-fans. Hoe zorgen diepe inzichten ervoor dat de KNVB de beleving van de fans en hun customer journey kan boosten, rekening houdend met (zeer) herkenbare persona’s? En hoe zorg je ervoor dat je de KNVB-organisatie, inclusief bondscoach en spelers/speelsters, zich organiseert rondom de customer journey?’
Pure emotie
Het onderwerp van de lezing lag voor de hand, want voetbal is pure emotie, zeker wanneer Oranje speelt. ‘Dan staan we als één land samen achter ons team. Met deze case willen we het publiek meenemen in de wereld van voetbal, beleving, persona’s, customer journeys en implementatiekracht van een topmerk.’ Volgens Rosemarijn en Danique zal de case duidelijk maken hoe de belevingswereld van de Oranjefans in elkaar zit, ‘maar ook heel praktisch laten zien hoe inzichten vanuit een customer journey-traject direct vertaald kunnen worden in zowel strategie als praktijk. Want uiteindelijk willen we als professionals impact maken op onze klanten, fans, gasten en medewerkers.’
Drijfveren begrijpen
Op de vraag wat zij zien als toekomst voor het vak, is de reactie van Danique: ‘Het is geweldig dat we via steeds meer bronnen data op kunnen halen om de customer journey op een nóg hoger niveau te krijgen. Voor ons blijft kwalitatief onderzoek, en zeker belevingsinterviews die gebaseerd zijn op de ZMET®-methodiek, het fundament om de (veelal onbewuste) belevingswereld, inclusief alle drijfveren, pijnpunten en blokkades écht te begrijpen. We zien het belang van inzicht in de emotionele beleving alleen maar toenemen. Kwantitatieve vragenlijsten en het oneindig feedback vragen staan wel onder druk. Om klantbeleving ook in de toekomst goed te blijven begrijpen is een combinatie van kwalitatief onderzoek, feitelijke gedragsdata en kennis van gedragswetenschap cruciaal.’
Topics
Naast deze presentaties en de keynotes zijn er volop bijdragen van bureaus en bedrijven over data, research en insights, met een duidelijke nadruk op de praktijk. Topics zijn onder andere Advanced analytics | Algorithm & standards | Analytic tools | Artificial Intelligence | Byron Sharp’s visie | Brand purpose | Change management | CRO Customer Journey | Dashboarding Datavisualisatie | Digital & Web analytics GenZ | Marketing Mix ROI | Neuromarketing | Privacy & Protection (AVG) | Social media analytics I The Science of Data & Analytics I Up Next in CX/UX.
Samen met marketeers, data-scientists, digital analisten, data-professionals, insights-professionals, data-driven marketeers, researchers en strategen word je in twee dagen volledig bijgespijkerd over alle nieuwe ontwikkelingen in het vak.
Houd Daily Data Bytes in de gaten voor meer informatie over sprekers en deelname.