Markteffect, Winnaar Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar 2020

Bureau van het jaar XL

Door Jan Roekens | 21-12-2020

‘Bureau van het jaar’, het is een titel die veel bureaus voeren als een trofee. Het is een bevestiging van hard werken, de kwaliteit hoog houden, een naam opbouwen in het vak en vooroplopen in ontwikkeling en groei. De prijs is nu al meer dan tien keer uitgereikt en die jaarlijkse traditie is zo sterk dat er geen twijfel is over voortzetting. Sterker nog, op voorstel van de jury van de MOAward voor Bureau van het jaar, heeft het MOA-bestuur besloten om in 2021 het deelnemersveld – als experiment – wat ruimer te nemen. Dat heeft een paar redenen.

Een belangrijke is dat de branche de afgelopen jaren in omvang is toegenomen door de komst van bureaus die zich op wat voor manier dan ook, bezighouden met data-analyse en data-science. Je vindt ze onder de leden van de MOA, maar je ziet ze ook erbuiten. De MOA rekent die laatste bureaus ook tot het vakgebied. En juist omdat de titel van Bureau van het jaar vooral iets zegt over de stand van het vak maar ook over wat zich steeds ontwikkelt, is het goed om in 2021 over de grenzen te kijken. Niet zo verwonderlijk want ook gebruikers en opdrachtgevers kijken op die manier naar bureaus en wat ze kunnen bieden.

De jury wil opdrachtgevers de keus laten verruimen bij hun voordracht, waarna voor elke voordracht dezelfde selectiecriteria gelden. De prijs gaat uiteindelijk naar een bureau dat zich onderscheidt op alle facetten van research, analytics en insights.

Overigens is zo’n uitstapje niet heel ongebruikelijk want ook de awards voor webanalist en insights professional aan bedrijfszijde staan al open voor niet-MOA-leden.

De verruiming van het deelnemersveld geldt in principe voor één jaar. Nadat de MOAwards 2021 bekend zijn, wordt het experiment geëvalueerd. De nominatieprocedure voor 2021 gaat binnenkort van start.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?