Bijna tweederde (63%) van een door Market Research Institute International (UK) ondervraagde groep onderzoeksprofessionals is ‘zeer’ of ‘helemaal’ tevreden met hun baan, waarbij collega’s, de vrijheid om te innoveren en het leren bepalende factoren zijn.
Uit het onderzoek ‘For the Love of Learning: Career Development in a Changing Market Research Industry’, uitgevoerd door MRII en het University of Georgia Center for Continuing Education, blijkt dat de meest gewaardeerde aspecten van het werk van marktonderzoekprofessionals hun relatie met collega’s (79%), de vrijheid om te innoveren (65%) en de kansen om te leren en te groeien (61%) zijn.
De minst gewaardeerde factoren zijn de doorgroeimogelijkheden (40%), het niveau van communiceren door het uitvoerend management (48%) en het uitvoerend management in het algemeen (53%).
Datavisualisatie
De tevredenheid over het werk is hoger bij mannen (67%) dan bij vrouwen (59%).
Van degenen die minder tevreden waren, zei 28% dat ze ‘matig tevreden’ waren, 6% zei dat ze ‘enigszins tevreden’ waren en 3% was ‘helemaal niet tevreden’.
Datavisualisatie wordt gezien als een gebied waarbij men het meeste baat zou hebben van ontwikkeling en training (56%), gevolgd door AI/machine learning (51%), geavanceerde analyse (51%), tekstanalyse/NLP (45%) en generatieve AI (45%).
Carrière
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 17% van de professionals een baan in marktonderzoek als carrièrevooruitzicht had gepland voordat men het vak betrad. Voor 39% was marktonderzoek hun eerste werkomgeving, en die groep is er ook blijven werken. Een vijfde kwam binnen na een switch in de carrière, en 13% stapte intern over naar een andere functie. 6% kwam in het onderzoek terecht toen deze discipline in het bedrijf werd geïntroduceerd.
MRII voerde de online enquête begin dit jaar uit, samen met QuestionPro. Het onderzoek werd wereldwijd gehouden.
Bron: research-live.com