Data-gedreven marketing bij het Van Gogh Museum

Door Jan Roekens | 02-09-2020

Op 10 september organiseert de MOA in samenwerking met NIMA de Education Day. Koen Bel en Laurine van de Wiel bieden een kijkje in de keuken over welke beslissingen bij het Van Gogh Museum data-gedreven zijn.

Het realiseren van de bezoekersaantallen van vóór de corona uitbraak liggen voor Van Gogh Museum nog buiten bereik, maar de uitdaging is niet veel veranderd. Marketing bij dit museum draait om balans. Je wilt zoveel mogelijk mensen laten genieten van de kunst, maar de bezoekersbeleving gaat omlaag bij grote drukte.

Je wilt de beperkte capaciteit van het museum optimaal benutten en tegelijk bezoekers zelf de duur van hun verblijf laten bepalen. Historische data laten bezoekerspatronen zien die in de toekomst kunnen helpen om bezoekersbeleving en museumcapaciteit op elkaar af te stemmen. Goede voorspellingen van het aantal bezoekers en verblijfstijd zijn daarbij cruciaal. Op kwartierniveau weten hoeveel entreekaarten je beschikbaar kunt stellen, bevordert een goede bezoekerservaring. Wil je weten hoe?

In deze presentatie zullen Koen Bel en Laurine van de Wiel een kijkje in de keuken bieden over welke beslissingen bij het Van Gogh Museum data-gedreven zijn.

Over de sprekers

Koen BelKoen Bel is Data Scientist bij Erasmus Q-Intelligence, een aan de Erasmus Universiteit verbonden bedrijf op het gebied van Data Analytics-onderwijs, -advies en -consultancy. Koen heeft zijn kennis opgedaan in de studie econometrie en zijn promotie-onderzoek in Rotterdam. Deze kennis past hij onder andere toe op het gebied van HR Analytics, Marketing en Demand Forecasting.

Laurine van de WielLaurine van de Wiel is insights marketeer bij het Van Gogh Museum. Vanuit die rol houdt ze zich bezig met publieksonderzoek, doelgroepsegmentatie en is ze betrokken bij merkpositioneringstrajecten. Tevens leidt ze een team dat zich buigt over de capaciteitsvraagstukken in het museum. De bezoekersbeleving heeft bij alles de focus. Laurine studeerde Sociologie.

Deze sessie wordt aangeboden via MS Teams.

Tijd: 15.30 – 16.30 uur

 

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?