De impact van culturele context op marktonderzoek

Door Geplaatst door de redactie | 29-08-2023

De cultuur waarin consumenten leven en de manier waarop die voortdurend verandert, is voor velen onbekend terrein. Toch heeft cultuur veel invloed op wat wij denken, voelen en doen. Daarom combineert Human8 zijn community-onderzoek vaak met culturele inzichten. Arjan Veninga, Senior Business Director van Human8, schreef er een blog over.

Wat houdt cultureel onderzoek in

  • Het bestudeert en begrijpt wat consumenten beïnvloedt, en hun reacties daarop.
  • Het identificeert culturele invloeden die de behoeften en het gedrag van morgen zullen bepalen.
  • Het helpt je merk groeien met nieuwe, transformationele denkwijzen.

Hoe werkt dit in combinatie met communities?

Mensen worden beïnvloed door de veranderingen om hen heen. Deze veranderingen kunnen macrotrends zijn of verschuivingen in de populaire cultuur, veranderingen die we kunnen observeren en meten of die we kunnen waarnemen in digitale en sociale media. Door middel van cultureel onderzoek kunnen we deze invloeden beter begrijpen, om zo meer waarde te halen uit je community.

Hoe helpt de culturele lens je merk?

  • Inspireren: Het helpt je community om verder te gaan dan de voor de hand liggende ideeën, vragen en activiteiten.
  • Onthullen: Onthul de diepere culturele factoren die je community vormgeven, en krijg meer grip op het ‘waarom’ achter consumenteninzichten.
  • Anticiperen: Anticipeer op de toekomst en onderzoek niet alleen wat consumenten vandaag willen, maar ook wat ze morgen van je merk verwachten. Maak je community toekomstbestendig.
  • Ontgrendelen: Gebruik de kracht van semiotiek (de studie naar de werking van tekens en symbolen) om te verklaren wat jouw merk betekent en welke rol het speelt in cultuur. Identificeer en verken het culturele potentieel van je merk met je community.

 Wanneer is culturele consultancy relevant voor jouw bedrijf?

  • Je loopt vast qua ideeën, innovaties worden lauw ontvangen, en je merk verliest grip en energie.
  • Je wilt begrijpen hoe je je merk kunt uitbreiden naar nieuwe categorieën, met nieuwe doelgroepen of nieuwe marktkansen, doorheen verschillende culturen.
  • Je krijgt veel informatie en inzichten uit je community, maar het logische begrip of het waarom ontbreekt.
  • Je hebt het gevoel dat je organisatie losgekoppeld is van waar cultuur voor bepaalde markten, doelgroepen of categorieën naartoe gaat – what’s next?

Wil je meer weten rond culturele consultancy voor jouw community? Neem contact op met ons!

 

Auteur: Arjan Veninga, Senior Business Director Human8

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?