Duurzaamheid telt steeds meer mee in marktonderzoek

Door Jan Roekens | 30-05-2024

Steeds meer opdrachtgevers beoordelen niet alleen onderzoeksvoorstellen, maar ook de duurzaamheid ervan. Volgens Annabelle Truscott, directeur van het Engelse Red C Research, gaat het om meer dan het compenseren van koolstofuitstoot.

Duurzaamheid in het inkoopproces is wereldwijd een hot topic. Wanneer opdrachtgevers beslissen aan wie ze onderzoekscontracten gunnen, worden bureaus beoordeeld op hun ‘groene’ houding, de uitstoot van broeikasgassen en koolstofreductie.

Volgens Truscott zie je steeds vaker dat opdrachtgevers de voorkeur geven aan bureaus die hun inzet voor duurzaamheid gedetailleerd kunnen aantonen. En toeleveranciers – waar ook onderzoekers bij horen – kunnen vaak meer dan de helft van de ecologische voetafdruk van een opdrachtgever uitmaken. De toeleveringsketen van de BBC is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 68% van de koolstofemissies.

Schijnwerper

In de schijnwerper zetten van duurzaamheid biedt bureaus een kans om te laten zien dat je vooruitstrevend bent en oog hebt voor de planeet. Een aantoonbare inzet kan de merkreputatie verbeteren, zorgen voor contracten, risico’s beperken en uiteindelijk winst stimuleren. Door samen te werken met gelijkgestemde bureaus kunnen opdrachtgevers hun toeleveranciers laten aansluiten bij maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Partners

Duurzaamheidsdoelstellingen zijn meestal langetermijnverbintenissen. Wanneer opdrachtgevers  duurzaamheid serieus nemen en gelijkgestemde bureaus opzoeken, is de kans groter dat ze een langdurige relatie met zo’n bureau aangaan. En dat stelt bureaus in staat beter onderzoek te doen. Kortom: echte samenwerking op het gebied van duurzaamheid zorgen voor partnerschappen tussen opdrachtgevers, in hun beider voordeel.

DNA

Onderzoeksbureaus voor wie duurzaamheid onderdeel is van hun DNA (o.a. via innovatie) en duurzaamheid in al het denken verankert, zal de opdrachtgever inzichten kunnen bieden waarmee die de trends en voorkeuren kan volgen of er zelfs in vooroplopen.

Toewijding

In de praktijk zijn er al veranderingen doorgevoerd. Budgetbeperkingen hebben gezorgd voor vermindering van dataverzameling op papier. Als gevolg van covid is veel kwalitatief veldwerk naar digitaal gegaan, net als veel vergaderingen. Dat betekent o.a. besparing op reizen. Maar echte duurzaamheid kost meer. Het vereist ook ethisch handelen, van eerlijke arbeid en tot veilige arbeidsomstandigheden.

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?