Hoe word je duurzamer in een onbetaalbare wereld?

Door Arjan Veninga | 10-11-2022

Duurzamer handelen en leven staat nog steeds hoog op de agenda voor veel merken en consumenten in Europa. Het onderwerp is overal aanwezig – denk maar aan de vele klimaatprotesten, maar ook aan de hittegolven en overstromingen. Ook de economie staat onder druk: bedrijven en consumenten zien zich genoodzaakt om harde beslissingen te nemen. InSites Consulting wil inzicht bieden rond die beslissingen en Arjan Veninga schreef er een bijdrage over.

We hebben helaas geen eenduidig antwoord op de vraag hoe je ‘betaalbaarheid’ en ‘duurzaamheid’ tegen elkaar moet afwegen, maar wij helpen merken wel hun consumenten beter te begrijpen, en de juiste stappen te nemen voor de toekomst. Maar hoe begin je hieraan in een wereld die steeds sneller evolueert en ondertussen alsmaar verstoord wordt? Wij stellen drie domeinen voor – Harvesten, Exploreren, Valideren – met methodologieën die helpen om dichter bij consumenten te komen en beter te begrijpen wat er gebeurt wanneer zij beslissingen nemen rond duurzaamheid en/of betaalbaarheid.

1 Harvesting

Welke keuzes hebben consumenten binnen jouw sector? Hoe verhoudt jouw aanbod/communicatie zich tot dat van andere merken?

We bieden een aantal methodologieën aan om consumentengedrag te observeren, ook wanneer het gaat om keuzes rond duurzaamheid en betaalbaarheid: Competitor of Landscape Audits (concurrentie- of categorie-audit), semiotische analyse en Social Listening.

2 Exploreren

Hoe passen bepaalde keuzes in de wereld van de consument? Welke factoren maken deel uit van hun beslissingen? Wat gebeurt er nog meer in hun leven wanneer ze een beslissing nemen?

Je kunt dichter bij de mensen in je categorie komen wanneer je hun micro-beslissingen beter begrijpt. We reiken verschillende manieren aan – insight communities, Consumer Connects en self-ethnography – om met (potentiële) consumenten tijd door te brengen, met hen te spreken en hen te observeren. Leer de signalen begrijpen die consumenten prikkelen of frustreren, en die beslissingen gemakkelijker of aangenamer kunnen maken.

Valideren

Wat betekent dit voor je kernsegmenten? Is dit een zinvolle verandering/trend?

De methodologieën bij ‘Valideren’ zijn definitiever, vergeleken met die binnen ‘Harvesten’ en ‘Exploreren’. Ze geven gewicht aan of bevestigen wat gebeurt, door middel van in-market en global trackers, concept- en communicatietesten, MaxDiff en conjoint-testen.

G-Star RAW

Een voorbeeld van een merk waarmee we al jaren samenwerken is G-Star RAW. Ook voor hen is duurzaamheid de laatste jaren steeds belangrijker geworden, en het onderwerp hebben we dan ook samen verder onderzocht. Dit leidde ertoe de G-Star RAW Certified Tailors-campagne te ontwikkelen in Nederland. G-Star verlengt de levensduur van je jeans en verkleint zo de ecologische voetafdruk van je kleding, terwijl het de merkperceptie op een overtuigende en geloofwaardige manier verbetert. Het modemerk legt zo de nadruk op kwaliteit, maar vindt ook aansluiting bij topics zoals duurzaamheid (verspilling vermijden) en betaalbaarheid. En als kers op de taart dekt G-Star RAW alle kosten voor het herstellen van je jeans!

Op zoek naar meer informatie? Boek een workshop met expert Joeri Van den Bergh, of bekijk de virtuele webinar ‘How to be sustainable in an unaffordable world’.

 

Auteur Arjan Veninga, Senior Business Director InSites Consulting

Auteur: Arjan Veninga, InSites Consulting

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?