In de aanloop naar de algemene verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk op 4 juli heeft Jane Frost, chief executive van de Market Research Society (MRS), een brief geschreven aan alle grote politieke partijen om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid bij het doen (en gebruiken) van onderzoek.
In de brief zegt Frost dat er klachten binnenkomen bij MRS over het misbruik en misleiding rond onderzoek als er weer verkiezingen op stapel staan. Zo zegt ze: ‘Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in de politiek en politici de afgelopen jaren is afgenomen. Het moet juist ieders wens zijn dat het vertrouwen in politici, de politiek en onze maatschappelijke organisaties niet verder wordt uitgehold door campagneacties die door een partij of politicus worden ondernomen in verkiezingstijd. Helaas leidt bijna elke verkiezing tot klachten bij MRS over misbruik van ‘enquêtes’ voor het verzamelen van persoonlijke gegevens of het geven van een verkeerde voorstelling van zaken door onderzoeksresultaten voor campagnedoeleinden te gebruiken.’ Dat zorgt volgens Frost mogelijk ook voor een gebrek aan vertrouwen in de onderzoekssector. ‘Burgers hebben vertrouwen in onze sector als ze zien hoe wij met persoonsgegevens omgaan. Misbruik van enquêtes als instrumenten voor het verzamelen van gegevens, tast dat vertrouwen aan.’
De brief van Frost komt nadat de Engelse Statistics Authority de politieke partijen opriep om op verantwoorde wijze om te gaan met data in hun verkiezingscampagnes.
Sir Robert Chote, voorzitter van de Authority schreef aan alle politieke leiders: ‘Wanneer statistiek en data in het publieke debat worden gebruikt, moeten dat zorgen voor meer begrip over politieke onderwerpen en niet worden gebruikt op een manier die misleiding in de hand werkt.’