Twee weken geleden vond in Athene het jaarcongres van ESOMAR plaats. Een van de sprekers was Sylvie Verbiest, die – altijd nieuwsgierig – meteen maar een aantal bezoekers vroeg naar de reden van hun komst. ‘ESOMAR 2024 leed ook wel een beetje aan AI-itis.’
▼
Sylvie legde wat vragen voor aan Fenny Léautier (Consumer Insights Leader Marketing bij Royal Philips / Personal Health), Miriam Dellile (CMI manager UBA Belgium en eigenaar Connecthink research & marketing), Anneke Quinn-de Jong (owner of AI & U, to guide companies and people in AI transformation) en Sylvia van der Waal (global brand and marketing insights leader IKEA).
Wat bracht jou naar het ESOMAR Congres?
Anneke: ‘Nieuwsgierigheid, maar ook om kennis te delen zoals in mijn sessie ‘AI & YOU’. De wereld om ons heen verandert razendsnel en ik werk graag mee aan de impact op ons vakgebied.’
Miriam: ‘Ik had ook twee petten op, als onderzoeker én als vertegenwoordiger van UBA (de Belgische marketeersvereniging, red.). Ik zocht sprekers op het gebied van insights, sustainability, data&tech en media-onderzoek. Dat zijn namelijk de vier gebieden waarop UBA cutting edge-content wil leveren aan de adverteerders via masterclasses, communities en artikelen.’
Fenny: ‘Het congres is voor mij: vakgenoten ontmoeten maar vooral om helemaal bij te zijn. Dat laatste helpt bij de positie van customer insights binnen onze organisatie. Mensen staan immers aan de basis van alles wat we doen bij Philips en zo maken wij ook echt impact.’
Silvia: ‘Om met een frisse blik naar onze global insights-agenda te kijken: waar liggen nog opportunities.’
Wat was jouw eye-opener?
Miriam: ‘Het feit dat veel partijen bezig zijn met synthetische personen, maar de échte doorbraak is er nog niet. ESOMAR 2024 leed ook een beetje aan ‘AI-itis’ en het is belangrijk om te zien wat werkt om vooruit te kunnen gaan.’
Silvia: Natuurlijk is iedereen bezig met AI, maar om de verschillende applicaties te leren kennen (buiten de meest voor de hand liggende) was fascinerend. Er werd gedeeld over waar het wel en juist niet had gewerkt. Ik vrees wel dat er in de branche interessante ontwikkelingen zijn die nu worden onderbelicht omdat AI op dit moment zoveel aandacht krijgt.’
Fenny: ‘GenAI was het gesprek van de dag, misschien zelfs iets te veel, maar inderdaad… we moeten alert blijven hoe we het beste testen en leren met GenAI. Ik zag voorbeelden die zowel de potentie als de valkuilen lieten zien. In mijn opinie versterkt AI ons menselijk vermogen, en als wij weten hoe we de juiste vragen stellen, maken we nog meer impact. Toch blijft het menselijke aspect ook prachtig en ik heb veel cases daarover gezien.
Anneke: ‘We praten veel over AI-tools en het menselijk brein, maar dat menselijke blijft op een abstract niveau. Er is een mindshift nodig om AI te implementeren. De cijfers spreken boekdelen: al onze jobs gaan substantieel veranderen. Ik ben benieuwd hoe bedrijven die mindshift begeleiden en zorgen dat iedereen er positief uitkomt.’
Waarom zouden onderzoekers uit Nederland naar het ESOMAR Congres moeten gaan?
Anneke: ‘Als je je alleen op Nederland richt, mis je het grotere plaatje. Dit global congres richt zich op inhoudelijke verdieping en innovatie.’
Miriam: ‘Eens. Een goed event om geïnspireerd te raken door de ontwikkelingen wereldwijd. En om effectief nieuwe contacten te krijgen en allianties te smeden om samen te kunnen groeien.’
Fenny: ‘Het is de kans om geïnspireerd te raken door het enorme aanbod. Het biedt ook de kans na te denken over wat goed loopt binnen je organisatie en waar je kunt ontwikkelen.’
Auteur: Sylvie Verbiest (Founder van SMALL kids en UNMUTE youth)