Essensor bureau van het jaar 2022 bij de MOAwards

Door Jan Roekens | 28-06-2022

Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, dat is de officiële titel die sensorisch marktonderzoekbureau Essensor een jaar lang mag voeren. De prijs werd toegekend tijdens de bekendmaking van de MOAwards 2022 op 23 juni jl. Andere winnaars zijn Eva Gerritse, Jamie van der Heijde, Simone Neeling, Mirella Kleijnen en Marcel Paquay.

Afgelopen donderdag 23 juni vond in InnStyle in Maarssen de bekendmaking plaats van de winnaars van de MOAwards 2022. Het ging om zes awards die de wereld van insights en data bestrijken, van bedrijven en bureaus tot aan de wetenschap.

Essensor
Essensor

Grote winnaar bij de bureaus werd Essensor. Hoewel het bureau volgens de jury niet het opvallendste is in marktonderzoekland, heeft het wel een toppositie bereikt in onderzoek op het gebied van sensorische beleving. De voedingsmiddelenindustrie is er kind aan huis. Essensor stond voor de taak om zich in coronatijd opnieuw uit te vinden, want veel gebruikelijke methoden vielen plotseling stil. Mensen uitnodigen en ze iets laten proeven moest totaal anders, en dat regelde Essensor met verve. Er kwamen aangepaste locaties, zelfs een nieuwe, en aangepaste methodieken. Het getuigt allemaal van ondernemersschap en gevoel voor commercie, zegt de jury. De kwaliteit heeft er geen moment onder geleden. En op die nieuwe basis is meteen maar doorgepakt, want inmiddels is het Centrum voor Smaakonderzoek overgenomen en gaat Essensor het pakket uitbreiden naar supermarkten en horeca. In het verschiet liggen vestigingen in Friesland en Limburg en een nieuwe vestiging op het terrein van Universiteit Wageningen. Groei zit ook hier in de genen, maar dan zó consequent toegepast dat de jury er niet omheen kon. Essensor, als lekkerste getest.

‘Essensor, als lekkerste getest’
Eva Gerritse
Eva Gerritse

Insights Professional aan bureauzijde werd Eva Gerritse. De jury zegt over haar:Eva Gerritse heeft het goed voor elkaar. Binnen Blauw runt ze een afdeling op het gebied van sportmarketing. Gezien haar absolute passie voor sport zijn de projecten die ze mag runnen voor haar dan ook een cadeautje. Eva heeft een duidelijke visie en focust op wat voor haar belangrijk is: zo dicht mogelijk bij de consument komen. Ze heeft intussen een prachtig portfolio van uiteenlopende klanten opgebouwd: van Formule 1 tot de Champions League. Ze onderzoekt niet alleen voor haar klanten, maar brengt hen ook samen om zo elkaar te verrijken en van elkaar te leren. Eva heeft de overtuiging dat goed onderzoek en goede contacten weliswaar de basis vormen, maar niet genoeg zijn. De echte impact zit hem in het overbrengen van het verhaal en de aanbevelingen. Naast dit alles is Eva een graag geziene spreker zowel nationaal als internationaal en bij het NOC/NSF.’

‘Echte impact zit ‘m in het overbrengen van het verhaal’
Marcel Paquay
Marcel Paquay

Insights Professional aan bedrijfszijde werd Marcel Paquay van Walibi Holland. ‘Een creatieve onderzoeker die sterk gericht is op het resultaat voor de business’, zegt de jury. ‘Marcel heeft als ondernemende en onderzoekende strateeg het insights based-werken bij het pretpark ingevoerd, niet alleen in Nederland maar ook bij de overkoepelende internationale holding. Hij toonde de jury hoe insights bepalend zijn voor het bepalen van de branding, activaties, doelgroepen en investeringen in attracties. Interessant is hoe hij in de coronaperiode kansen heeft gezien om juist aan de toekomst te werken. Zo heeft hij een algoritme laten ontwikkelen dat de bezetting van het park voorspelt aan de hand van de dag en het weer. Ook was hij pionier om de duurzaamheid van het park in kaart te brengen. Hij scant continu nieuwe mogelijkheden en schakelt bureaus buiten de traditionele researchbranche in. Marcel geeft regelmatig lezingen en deelt op enthousiaste wijze de mogelijkheden van data en onderzoek. Daarmee is hij een volwaardige ambassadeur voor het vak.’

‘Een volwaardig ambassadeur van het vak’
Jamie van der Heijde
Jamie van der Heijde

Young Talent van het jaar is Jamie van der Heijde van Braingineers. Uit het juryrapport: ‘Zij was dat kleine, leergierige meisje dat continu de ‘waaromvraag’ stelde. Die nieuwsgierigheid is nooit meer overgegaan. Na haar studie psychologie heeft Jamie gelukkig de perfecte baan gevonden bij Braingineers als UX Research Consultant. Hier kan zij zowel haar interesse in de mens als haar interesse in de digitale wereld uitleven. Zij specialiseert zich in neuromarketing. Dat vakgebied staat inmiddels op de kaart, maar is zeker nog niet af. Jamie heeft als streven om echt bij te dragen aan de verdere ontwikkeling door te blijven experimenteren. Haar klanten staan natuurlijk op de eerste plaats. De jury is gegrepen door haar gloedvolle betoog en weet dat zolang we talenten als Jamie hebben, het wel goed zit met de toekomst van onze industrie.’

‘De nieuwsgierigheid is nooit meer overgegaan’
Simone Neeling
Simone Neeling

De titel Digital & Webanalist van het jaar 2022 is voor Simone Neeling (werkzaam bij VodafoneZiggo). De jury zegt over haar: ‘Door haar enthousiasme, drive en leergierigheid is Simone een voorbeeld voor iedereen in het vak, jong en oud. Simone is een complete Digital & Webanalist die haar kennis en ervaring gebruikt om anderen beter te maken. Door haar zelfkritische houding blijft ze zichzelf ontwikkelen om nog completer te worden en zo haar eigen impact verder te vergroten. Haar afsluitende quote in de presentatie ‘Anyone who isn’t embarrassed of who they were last year probably isn’t learning enough’ zegt alles over haar instelling en maakt mede dat zij een veelbelovende toekomst tegemoet gaat binnen de Digital & Webanalyticscommunity.’

‘Met haar kennis en ervaring maakt ze anderen beter’
Mirella Kleijnen
Mirella Kleijnen

Insights Scientist was de laatste prijs die werd toegekend, en die ging naar Mirella Kleijnen, hoogleraar Customer Experience Management aan de School of Business and Economics van de VU. De leerstoel die zij bekleedt past perfect bij het MOA Topic of the Year (Customer Experience Management in the Digital Age). Mirella Kleijnen, zo zegt de jury, doet al jaren onderzoek op het snijvlak van technologie en customer experience, wat heeft geresulteerd in veel geciteerde academische papers in toptijdschriften, zoals de Journal of the Academy of Marketing Science (JAMS). Daarnaast heeft zij, samen met haar co-auteurs, diverse awards gewonnen, zoals de Best Essay Award of Sourcing Nederland 2021 voor haar JAMS-artikel en de Industrial Marketing Management Runner Up Outstanding Article 2021. De jury is zeer positief over de diversiteit van haar onderzoeksprojecten en de impact die zij met haar onderzoek weet te realiseren. Daarnaast ziet de jury een sterke link met de praktijk, wat blijkt uit diverse samenwerkingsverbanden met o.a. The Next Organization en Altuïtion. Tot slot heeft ze recent ook diverse podcasts gemaakt en online presentaties gegeven voor o.a. ABN Amro, KPN, Nationale-Nederlanden en het Rijksmuseum.

‘Een sterke link met de praktijk’

Data & Insights Company of the Year

Tijdens de uitreiking werden de genomineerden bekendgemaakt voor Data & Insights Company of the Year. Dat zijn Koppert Kress, Interpolis en Talpa Network. De uitreiking van deze nieuwe award vindt plaats tijdens MIE’22 op 21 september.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?