Essensor, Mare en Unravel Research genomineerd voor Bureau van het jaar

Door Redactie Daily Data Bytes | 07-04-2022

Voor alle zes onderdelen van de MOAwards zijn de genomineerden vandaag bekendgemaakt. In de categorie Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar zijn genomineerd Essensor, MARE en Unravel Research. De winnaars worden bekendgemaakt op 23 juni. Hieronder alle genomineerden!

Genomineerden Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

De drie bureaus die de eindronde hebben gehaald zijn Essensor, Mare en Unravel Research.

Essensor is specialist in sensorisch onderzoek, marktleider én steun en toeverlaat van nagenoeg elk voedingsmiddelenbedrijf in Nederland. Het bureau ontwikkelde in de pandemietijd tal van nieuwe methoden om het sensorisch onderzoek te laten doorgaan, en zelfs te verbeteren. En daarbij is er ook oog voor duurzaamheid en gezondheid.

MARE is een gekend kwalitatief bureau dat al eerder de award won (2010). Het bureau stelt zich op als partner, strateeg, en als kenner van de bredere context, of het nou gaat om de consument en zijn wereld, of het perspectief op langere termijn. Het overleefde de afgelopen tijd met glans en een nieuwe aanpak.

Unravel Research afficheert zich als neuromarketing- en onderzoeksbureau. Innovatie speelt een belangrijke rol, en dan gaat het niet alleen om nieuwe methoden en toepassingen, maar ook om de opgedane kennis zo breed mogelijk te delen. Elke klant moet neuro-expert worden, vindt Unravel, en het bureau wil maar al te graag het hele pad daar naartoe plaveien met kennis en begeleiding.

Genomineerden Digital & Webanalist

Daan Bouwmeester

Sinds 2014 actief in Digital & Webanalytics onder het catchy pseudoniem ‘Data Daan’. Na een carrière die hem bracht langs o.a. The Next Closet, Mirabeau, Online Dialogue en Sungevity, is hij recentelijk gestart bij Swapfiets als Webanalist & Conversiespecialist.

Simone Neeling

Actief in Digital & Webanalytics sinds 2017. Vanaf de start van haar carrière houdt ze zich bezig met het verbeteren van de online producten van VodafoneZiggo; eerst als trainee, later als Product Owner eCommerce en de laatste 2,5 jaar als conversiespecialist en webanalist.

Dion Westerbos

Dion Westerbos is sinds 2016 actief in Digital & Webanalytics. Na een traineeship in growth hacking en diverse rollen bij Bundles en Randstad, werkt hij inmiddels ruim twee jaar als Digital Analytics Consultant bij a.s.r.

Genomineerden Insights Professional – Bedrijfszijde

Erna Jie – Post NL

Erna Jol heeft zich als zeer ervaren en bevlogen Senior Projectleider Marktonderzoek bij PostNL de laatste jaren o.a. beziggehouden met het ontwikkelen en uitvoeren van grootschalig diversiteitsonderzoek. Op haar pad kwam ze diverse methodologische barrières tegen om te slechten. Inmiddels staat er door haar inzet een mooi en uniek instrument: de Diversiteitsindex

Eva van Kruchten – Ministerie van Algemene Zaken – Dienst Publiek en Communicatie (DPC)

Als Adviseur Communicatieonderzoek bij DPC is ze altijd op zoek naar innovatieve manieren om percepties en signalen van burgers om te zetten in advies voor verbetering van overheids-communicatie. Afgelopen jaar hield ze zich o.a. bezig met spraaktechnologie, gamification en onderstromen in een research community.

Marcel Paquay – Walibi Holland

Een ondernemend Head of Strategy, Insights & Revenu die het insights based werken bij Walibi operationeel en strategisch op de kaart zette. Insights zijn nu leidend bij het aanboren van nieuwe doelgroepen en bezoekersgroei. Hij ontwikkelde een algoritme dat ticketverkoop voorspelt en experimenteerde o.a. met social listening en biometrisch onderzoek.

Genomineerden Insights Professional – Bureauzijde

Durk Bosma – Future of Food Institute

Een maatschappelijk gedreven insights professional die met zijn ideologische keuze voor duurzame voeding inspeelt op trends en behoeften van deze tijd. Bewonderenswaardig is hoe hij met zijn eigen bureau de verduurzaming van voedsel insights-gedreven heeft gemaakt. Bewustwording zet hij niet alleen in voor campagnes en marketing, maar voor de hele keten.

Arjan Veninga – InSites Consulting

Arjan Veninga is sinds 2020 Research & Senior Business Director bij InSites Consulting. Hij heeft ervaring in marketing, research en coaching. Een van de successen is de opzet van het human drivers framework binnen InSites dat als basis dient voor vernieuwing van onderzoek, teamdesign en de coaching van onderzoekprofessionals.

Eva Gerritse – Blauw Research (Blauw Sponsoring Insights)

Eva Gerritse wordt gedreven door haar liefde voor sport. Als eindverantwoordelijke van Blauw Sponsoring Insights zet ze passie in om sportsponsors succesvol te laten zijn. Ze kijkt niet alleen naar mediawaarde, maar probeert inzichtelijk te maken hoe sponsorship van internationale merken en grote sportorganisaties gevoelens, houding en gedrag beïnvloedt.

Young Talent

Nina Witvliet – MWM2

Nina Witvliet is Research Consultant bij MWM2. Ze streeft ernaar om mensen een stem te geven; mensen die niet altijd hun stem laten horen of mogen laten horen en die zich niet gehoord voelen. De jury vindt het fantastisch om te zien dat ze haar drive om maatschappelijke impact te maken heeft weten om te zetten in daadwerkelijke resultaten.

Sanne van Grootel – InSites Consulting

Tijdens haar PhD in sociale psychologie ontwikkelde ze haar passie voor de combinatie van wetenschap en onderzoek, en die kon ze toepassen in haar rol als Research Manager bij InSites Consulting. Ze vernieuwde onderzoeksmethoden, zoals idea screening, waarbij ze landscapes creëert van clusters van ideeën. Daarnaast is ze Diversity Champion binnen InSites.

Jamie van der Heijde – Braingineers

Ze is UX Research Consultant bij Braingineers, en een van de aanstormende talenten die het insights-vak gaan vormgeven. Haar interesse ligt bij de psychologie achter websites, apps en andere digitale producten. Zij gebruikt hiervoor AI en EEG, en combineert dat met kwalitatief onderzoek om ook het ‘waarom’ achter de gemeten reacties te kunnen verklaren.

Insights Scientist

Het topic van het jaar wasCustomer Experience Management in the Digital Age’. De drie wetenschappers die zijn genomineerd zullen tijdens een speciaal symposium op 19 mei hun zienswijze op het topic verder toelichten.

Mirella Kleijnen

Mirella Kleijnen is hoogleraar Customer Experience Management aan de School of Business and Economics van de VU. Ze houdt zich bezig met onderzoek op het snijvlak van technologie en customer experience. Voor haar vele publicaties ontving ze diverse awards. Ze slaat een belangrijke brug tussen wetenschap en praktijk door seminars te organiseren en podcasts te ontwikkelen voor grote organisaties als ABN AMRO, Delta Lloyd, EY, KPN, Nationale Nederlanden, SAP en het Rijksmuseum.

Evert de Haan

Universitair docent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen. Cum laude gepromoveerd op ‘Customer experience en de (online) customer journey’. Momenteel is hij bezig met onderzoek naar de impact van ad blockers en het meten van customer experience management via reacties op sociale media, en doet hij onderzoek op basis van tekst- en stemanalyses. In zijn samenwerking met bedrijven als Wehkamp, ING, KLM en de Staatsloterij richt hij zich op het meten en monitoren van online customer experience.

Anne Klesse

Universitair hoofddocent marketing aan de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit).  Ze richt zich vooral op beslissingsprocessen van consumenten en hun reactie op nieuwe technologieën. Zo onderzocht ze de impact van personaliseren van producten op de houding van de consument. Ze doet ook onderzoek naar voice interfaces en AI-algoritmes. Haar publicaties staan o.a. in de Journal of Marketing Research en de Journal of Consumer Research. Van het KNAW Pilotfonds Wetenschapscommunicatie ontving ze een stimuleringsprijs.

De bekendmaking van de winnaars is op 23 juni. Meer informatie op www.moawards.nl.

Auteur: Redactie Daily Data Bytes, Hoofdredacteur Jan Roekens.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?