De invoering van de European Accessibility Act (EAA) brengt grote veranderingen met zich mee voor bedrijven en organisaties in heel Europa, dus ook in Nederland. De wet, die als doel heeft producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, treedt vanaf 28 juni 2025 in werking.
▼
Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland roept bedrijven op om niet te wachten tot de deadline nadert, maar om een plan van aanpak te maken om de EEA na te leven. MKB Toegankelijk geeft uitleg aan de wetgeving (richtlijn) van verschillende categorieën van producten en diensten. Die is hier te bekijken: www.mkbtoegankelijk.nl/producten-diensten.
Voorbeelden
De EAA stelt duidelijke eisen aan onder andere e-commerce websites, ticketverkoopplatformen, geldautomaten en klantenservicepunten, maar bijvoorbeeld ook aan streamingdiensten, televisie, zelfbedieningsterminals en bankdiensten. Aanpassingen waaraan kan worden gedacht zijn onder andere spraakcommandogestuurde apparaten, beeldschermvergrotingssoftware, het aanpassen van volume en snelheid van audio, het via hulpsoftware kunnen bedienen van apparaten, et cetera.
Positieve impact
Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW / MKB-Nederland, benadrukt de impact van de wet: ‘De European Accessibility Act is iets wat de gehele bedrijfsvoering aangaat. Het gaat om meer dan alleen technische aanpassingen, het is bovenal een organisatorisch vraagstuk. Het gaat niet alleen om het hebben van een toegankelijke website of app, maar om een fundamentele verandering die vraagt om toegankelijkheid zoveel mogelijk te implementeren in alle bedrijfsprocessen. Van productontwikkeling tot klantenservice, alles dient onder de loep te worden genomen en voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te zijn. Het zal voor nu ‘achteraf repareren’ zijn, maar op termijn zal toegankelijkheid gestandaardiseerd worden en heel normaal aanvoelen. Elke stap richting meer toegankelijkheid betekent voor veel mensen met een beperking een grotere zelfstandigheid in functioneren en voor bedrijven het vertegenwoordigen van meer economische waarde.’
Hij vervolgt: ‘Uit onderzoek blijkt dat webwinkels nu al jaarlijks 4,6 miljard euro laten liggen als gevolg van digitale drempels, waardoor ze klanten mislopen. Als toegankelijkheid steeds normaler wordt, dan groeit de deelname van miljoenen mensen die nu nog niet of niet volledig kunnen profiteren van digitalisering. Naast de positieve maatschappelijk impact en goede reputatie-kansen voor bedrijven, zal de afzetmarkt dus groter worden.’