First-party ID’s halen voor het eerst cookies in

Door Jan Roekens | 08-11-2021

Reclametechnologieplatform Adform heeft de eerste resultaten van het FIRST-PARTY NOW-programma gepresenteerd. Het programma stelt adverteerders in heel Europa in staat om nu al campagnes te draaien in cookieloze omgevingen. In juni en juli waren de media-uitgaven voor first-party ID-campagnes in sommige markten al hoger dan voor campagnes op basis van third-party cookies.

80% van alle Nederlandse traffic bevat first-party ID’s en data. Ook in de UK, Duitsland en Denemarken, waar de meerderheid van de uitgevers al first-party ID’s in de bidstream delen, zijn de resultaten veelbelovend.
Van de deelnemende adverteerders steeg het nettobereik op Safari met 120%. Verder tonen de cijfers een duidelijke daling van de CPC-tarieven en steeg de CTR gemiddeld met 20 tot 30%. Dat is opmerkelijk omdat de afgelopen jaren, sinds de afschaffing van third-party cookies op Safari en Firefox, doelgroepen in die omgevingen niet meer goed te bereiken waren.

Goed te targeten

De resultaten van het programma waren volgens Katja Henneveld, Country Manager Benelux en Frankrijk van Adform, boven verwachting: ‘Wat wel eens wordt vergeten is dat de wereld van online marketing groter is dan Google Chrome. In Nederland is het aandeel van Safari en Firefox in het internetverkeer zo’n 28%. Tot voor kort was deze doelgroep voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en voor uitgevers veel lastiger om financieel resultaat mee te halen. De onderzoekcijfers bevestigen nu dat deze grote groep consumenten door de introductie van first-party identity weer goed te bereiken en te targeten is. En dat is goed nieuws voor adverteerders en bureaus die nu de mogelijkheid hebben om uitgebreid te testen, voordat straks ook Chrome de stekker uit third-party cookies trekt.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?