Focus op de toekomst tijdens MIE’20

Door Jan Roekens | 10-02-2020

De 18e editie van het MIE, het grootste Marketing Insights Event van Nederland, was wederom een groot succes. Steeds meer (digital) marketeers, data-analisten, researchers en andere insights-professionals weten de weg te vinden naar de Jaarbeurs/Kinepolis.


Naast het overkoepelende thema It’s all about insights, stond het MIE dit jaar in het teken van Vitality. Dankzij een dynamisch Vitalityplein en lezingen van o.a. Lifeguard, VGZ en a.s.r., ging iedereen niet alleen huiswaarts met een flinke dosis kennis en inspiratie, maar ook met de nodige tips en trics voor een vitaal leven en een gezonde werkomgeving.

Opvallend in de presentaties van dit jaar was de focus op de toekomst. Zo ging de openingskeynote van Felienne Hermans (beoordeeld met een 9-) over programmeren, de vaardigheid van de toekomst. Daarnaast kwamen ook onze toekomstige generaties en de toekomst van Insights en Analytics volop aan bod.
Met als leuke onderbreking op de dag de toekomst in ruimtelijke zin, de Spacebuzz.

Populaire thema’s tijdens MIE’20 waren verder Generatie Z, Customer engagement en Gamification. Daarnaast was een flinke rol weggelegd voor Customer Journeys, (Sonic) Branding, Artificial Intelligence en (Persoonlijke) groei. Ruim 35% van de lezingen was dit jaar in het Engels en ruim 45% van alle lezingen is beoordeeld met een 8- of hoger.

Nieuw op het MIE dit jaar was de MIE-Newsroom als kloppend hart van het event. Gedurende beide dagen verzorgde het ScanmarQED Social Media Team vanuit hier blogs, vlogs en posts waarmee het MIE doorlopend zichtbaar was op de socials. Verder heeft CRO.cafe op beide dagen met diverse interessante sprekers podcasts opgenomen, die bovendien rechtstreeks te volgen waren via de MIE-Livestream.

Organisator MOA, hét Expertise Center voor Marketing insights, Onderzoek en Analytics, constateert dat de samenhang en -werking van marketing, insights en analytics inmiddels bijna onlosmakelijk is. Volgens MOA-directeur Wim van Slooten is het duidelijk dat de sector blijvend verandert van karakter: ‘Binnen bedrijven moeten disciplines steeds nauwer samen werken en moeten data science, CX, UX en research hun inzichten delen voor een one voice-insight in de boardroom. Voor de MOA is dit het “Human Data Platform”.

Best beoordeelde lezingen

De bezoekers konden tijdens de verschillende rondes een waardering toekennen aan de presentaties. De overall top 10 best beoordeelde lezingen van MIE’20 is:













1. Generatie-Z: wat drijft ze en wat betekent dat voor merken en marketing?

Aljan de Boer – TrendsActive

9.37

2. Data visual storytelling. Even more impact with your insights

Michiel Dullaert – DePerfecteGrafiek

8.91

3. De zoektocht naar betekenis

Pauline Taks, TrendsActive

8,78

4. Maak de grote sprong voorwaarts. Stap uit je daily business.

Willem van Harrewijnen, Hans Middelhoek en Hubert van Wensen, the USP Company

8.63

5. Spazebuzz biedt een unieke blik op de aarde.

Janine Geijsen, Spacebuzz en Jan Kienhuis, Epiphany RBC

8.61

6. The 7 Sins of Marketing

Ferdinand Goetzen, 3D Hubs

8,59

7. Een eigen usibilitylab voor 0 euro

Stefan van Ballegooie, Allianz

8,31

8. Mitsuba: building a leading Asian brand in <5 months

Milou de Sain, Mitsuba en Maurice Palmen, Beautiful Lives

8,24

9. How Sir Joe has to shake things up in the soda-market

Jasper Spaargaren, Sir Joe

8,24

10. Creative Crowdsourcing – From consumer insights to game-changing ideas

Margot Schuil, InSites Consulting

8.21

Over MOA

MOA is hét Nederlandse Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics. Deze expertise bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van menselijk gedrag en behoeftes, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse. De MOA verenigt gebruikers en aanbieders, waarbij verbinden, kennis maken en kennis delen centraal staan. De MOA levert een grote bijdrage aan de verdere professionalisering en zichtbaarheid van het vakgebied. Daarnaast behartigt MOA de belangen van respondenten, gebruikers en aanbieders van digital analytics, marketing research en opinie- en beleidsonderzoek.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?