Frans Kok treedt per 1 mei 2022 aan als hoofd communicatie bij het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Sinds januari 2016 is hij de directeur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO).
Ton Schoonderbeek en Patricia Sonius die de directie van NMO vormen, nemen de directie van NLO over. Eerder nam de NMO-directie ook het directeurschap van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) over na het vertrek van Sjoerd Pennenkamp.
Bij NMO zal Frans Kok zal in eerste instantie zijn aandacht richten op de nog te lanceren onderzoeken, zoals het NMO Kijkonderzoek (lancering 28 augustus a.s.) en NMO Online.
Kok heeft een lange staat van dienst als communicatie- en mediaonderzoeker. Sinds 2016 staat hij aan het roer van NLO en heeft hij de transitie naar het nieuwe luisteronderzoek mede mogelijk gemaakt. Hij mag beschouwd worden als een van de founding fathers van het NMO, waarbij het doel is om via sterk verbeterde bereiksonderzoeken te komen tot één grote crossmediale dataset.