De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die in juli 2022 werd aangekondigd, kan alleen plaatsvinden als GfK zijn consumentenpanel verkoopt. Anders dreigt de nieuwe onderneming volgens de Europese Commissie te machtig te worden. Dat meldt Reuters.
De aankondiging van de geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK deed veel stof opwaaien. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor consumptieproducten in 90 landen, meestal op basis van kassagegevens, terwijl GfK zich, naast voeding en FMCG, bezighoudt met andere commerciële gebieden zoals technologie en kapitaalgoederen. De door GfK gebruikte methode is gebaseerd op een consumentenpanel.
Om de fusie te laten doorgaan, is goedkeuring van de Europese Unie nodig. Maar dat is niet zo simpel als het lijkt, blijkt nu. De Europese Commissie wil alleen goedkeuring geven als GfK zijn consumentenpanel, GfK Consumer Panels, verkoopt. De Commissie vindt de maatregel noodzakelijk om te voorkomen dat de nieuwe entiteit een buitensporige machtspositie krijgt.
Bron: gondola.be