GfK gaat zijn European Consumer Panel verkopen, als onderdeel van de voorwaarden voor fusie met NielsenIQ (NIQ). De verkoop volgt op de goedkeuring die de Europese Commissie gaf aan de fusie, mits GfK het panel aan een onafhankelijk derde partij zou afstoten. Die partij is YouGov.
Lars Noordmark, interim CEO en CFO van GfK, licht toe: ‘Na zorgvuldige afweging van alle opties en na goedkeuring van onze aandeelhouders, hebben we besloten tot deze stap om te verder te kunnen met de fusie met NIQ. De verkoop van het panel aan YouGov is in het belang van alle betrokken partijen – vooral ook onze klanten en medewerkers.’
Het panel wordt voor 315 miljoen euro verkocht. Het is actief in 16 Europese landen en omvat meer dan 100.000 huishoudens.
YouGov zal de overname financieren met een aandelenuitgifte die naar verwachting 55 miljoen pond zal opleveren, waarna de rest wordt gefinancierd door middel van een overbruggingskrediet en eigen vermogen. De verkoop moet tweede helft 2023 rond zijn.
Stephan Shakespeare, CEO van YouGov (foto) zegt over de aankoop: ‘De manier van werken van GfK bij het verzamelen van data en hun geografische dekking zijn zeer complementair aan wat YouGov doet. De transactie is strategisch belangrijk voor ons en breidt ons aanbod verder uit naar de FMCG-sector.’