Google’s Privacy Sandbox niet privé genoeg

Door Jan Roekens | 25-04-2024

De door Google voorgestelde technologie voor het vervangen van cookies, de Privacy Sandbox, heeft belangrijke tekortkomingen, zegt de Britse privacytoezichthouder.

In een conceptrapport van de Britse privacytoezichthouder, het Information Commssioner’s Office, wordt gezegd dat sommige adverteerders, gezien hun handelen, toch in staat zullen zijn om gebruikers op verschillende sites te blijven volgen.

Het is misschien niet de directe tussenkomst van de privacytoezichthouder die een wijziging afdwingt in de cookieplannen van Google (die dit jaar live zouden gaan in Google Chrome), maar hoe die plannen worden beoordeeld door de Britse mededingingstoezichthouder (CMA, de Competition and Markets Authority). Google heeft beloofd zich wereldwijd te houden aan wat de mededingingsautoriteit zegt. En de CMA zegt dat het geen voorkeursbehandeling wil geven aan producten en services van Google.

Weer vertraging

Mocht de CMA geen zegen geven, dan kan Google geen cookies blokkeren totdat de toezichthouder vindt dat er een goede oplossing is. Dat zou opnieuw kunnen leiden tot vertraging bij het afschaffen van de third-party cookie.

Truc

Meer dan de helft van de marketeers is overigens niet goed voorbereid op het verdwijnen van third-party cookies. Een meerderheid (58%) van de wereldwijde marketingdirecties weet niet precies wat de veranderende privacyregelgeving voor invloed zal hebben op hun werk.

Ondertussen vragen sommigen deskundigen zich af of Google’s Privacy Sandbox niet een strategische truc is om Google’s positie te consolideren onder het mom van betere privacy.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?