Sanne Van Grootel (InSites Consulting), Jamie van der Heijde (Braingineers) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de genomineerden voor een MOA Award Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. Afgelopen weken spraken we met Jamie en Sanne. We sluiten de reeks met Nina Witvliet (28, hierboven op de foto), Research Consultant bij MWM2. Aanstaande donderdag wordt de winnaar bekendgemaakt.
Nina zit tijdens dit online interview voor Daily Data Bytes op haar werk. Het beleid bij MWM2 is dat medewerkers 60% van hun tijd op kantoor zijn. ‘Ik ben er drie dagen, soms wel meer. Ik vind het fijn om op kantoor te werken, dus liever meer dan minder.’ Nina is medior Research Consultant binnen het negenkoppige kwantitatieve team ‘Not for profit & Media’. Ze begon er iets minder dan vier jaar geleden als junior. Haar professionele ‘journey’ begon bij haar nieuwsgierige aard. ‘Wat betreft studie koos ik qua vakken altijd wat ik leuk en interessant vond. Uiteindelijk ging ik psychologie studeren, dat was breed. En dan als master Economic & Consumer Psychology. Hoe nemen mensen economische beslissingen, waarom kopen ze iets, waarom vertonen ze bepaald gedrag? Ik vind het leuk om na te denken over waarom mensen doen wat ze doen. Dat is mijn nieuwsgierige aard. Als ik iets niet weet, wil ik het gelijk uitzoeken. Ik vind het fijn om alles te weten. Dit is ook wat mij zo aantrok in onderzoek: de vraag achter de vraag proberen te vinden, iets helemaal uitzoeken. Nu nog steeds aan het begin van een onderzoek, ben ik nieuwsgierig naar de uitkomsten. Zeker aan bureauzijde heb je ontzettend veel verschillende vraagstukken om in te duiken.’
‘Zeker aan bureauzijde heb je ontzettend veel verschillende vraagstukken om in te duiken’
Studievriendin
Na afronding van haar studie wist ze even niet wat ze zou gaan doen en werkte ze als receptioniste. Via een studievriendin die bij MWM2 werkte, kwam ze in aanraking met het bureau. De sector kende ze al enigszins door haar studie en door een stage bij neuromarketing-/onderzoeksbureau Consumatics. Dat was ook haar eerste gedachte: weer gaan werken bij ‘neuromarketing-achtige’ bureaus. Daar is ze niet echt op doorgegaan omdat het vaak kleinere bureaus waren; ze wilde een werkgever waar flink wat ervaren mensen zitten en waar ze dus veel kan leren. Daaraan voldeed MWM2. Ook belangrijk was dat ze in het team terechtkon dat veel onderzoek voor de non-profitsector doet. ‘Dat maatschappelijke sprak me erg aan. En ook wel het kwantitatieve onderzoek, statistiek.’ De ‘cijfertjes’ noemt Nina ‘leuk’, maar vooral wordt ze enthousiast van het contact met klanten en het rapporteren. ‘Er zaten dus veel elementen in die me erg aanspraken. Het is heel veelzijdig waardoor je veel skills leert waar je de rest van je werkende leven profijt van hebt.’
‘Werkgevers moeten ruimte voor ontwikkeling en groei bieden’
Onbewuste processen
Op de vraag in welke mate Nina werkt aan haar carrière, aan haar next step, antwoordt ze dat ze er iets meer mee bezig zou moeten zijn. ‘Dat vind ik, want meestal zie ik wel hoe het loopt. Ik merk dat ik energie krijg van nieuwe dingen doen, mezelf blijven uitdagen. Dat heb ik hier nog altijd, maar ik vind het belangrijk om daarover goed te blijven nadenken.’ ‘Wat mij energie geeft? Tja, er is zoveel leuk. Maar het lijkt me interessant om nog iets meer met de psychologiekant te doen, meer met onbewuste processen bezig zijn. Dat vond ik ook een interessant deel van mijn studie. En dat kan juist goed binnen onderzoek.’ En ja, dat kan ook binnen MWM2. ‘Want intern zijn we hiermee bezig. Het zit nog heel erg in de opstart, maar ik ben erbij betrokken, dus dat is erg leuk.’ Dat sluit ook aan bij wat Nina zegt over hoe werkgevers (talentvolle) medewerkers kunnen behouden, namelijk: ‘ruimte voor ontwikkeling en groei bieden.’ Uit het Deloitte Global 2021 Millennial en GenZ Survey blijkt dat 36% van de millennials binnen twee jaar een jobswitch verwacht. Daarop reagerend zegt ze dat ze daar nu op geen enkele wijze mee bezig is. Tegelijkertijd kan ze zich wel iets voorstellen bij zo’n termijn. Ze denkt namelijk dat het goed is om je ergens niet té comfortabel te voelen. ‘Want zo blijf ik mezelf het meeste uitdagen, kan ik het beste uit mezelf halen.’ Over welke kant een jobswitch ooit zou opgaan, valt nog niks te zeggen. ‘Dat is voor mij nog erg open.’ Wel acht ze een stap naar opdrachtgeverszijde waarschijnlijker dan naar een ander bureau. Los van de mogelijk betere verdiensten, noemt Nina het leuk dat ze dan meer ziet van wat met onderzoek wordt gedaan. En er zal meer tijd zijn om dieper in de dingen te duiken. Tegelijkertijd heeft ze daar nu ook alle tijd voor en ervaart ze zelf juist extra focus in haar werk als er de (tijds)druk is van een deadline. ‘Dan zet ik focusmuziek aan en zit ik er helemaal in. Vooral als ik rapporten schrijf. Het creatieve is leuk, hoe ga je iets pakkend weergeven. En dat je dan helemaal in de resultaten duikt. Bij projectmanagement ben ik sneller afgeleid.’ Zo lang MWM2 haar de leercurve blijft bieden die ze er nu krijgt, voelt ze geen enkele aandrang voor een volgende stap. ‘Ik krijg de vrijheid om een stapje verder te kijken en wordt soms in het diepe gegooid. Dat stimuleert mij om het beste uit mezelf te halen. Vorig jaar was mijn doel om meer te presenteren en heb dat online veel gedaan. Dit jaar staat op mijn planning om dat ook in het echt te gaan doen. Net als om intern anderen te inspireren om op creatievere wijze resultaten weer te geven.’
‘Het creatieve is leuk, hoe geef je iets pakkend weer?’
Een stem geven
Een ander ‘doel’ van Nina is om meer onderdeel te worden van wat de opdrachtgever met de onderzoeksresultaten doet. ‘Dat je als onderzoeker ook betrokken bent bij de volgende stap. Nu ben ik daarmee bezig met brieven die het UWV verstuurt. Zij verbeteren een brief, dat leg ik voor aan hun klanten, daar komen nog meer verbeterpunten uit en die presenteer ik dan aan het UWV-team die er nog dezelfde middag mee aan de slag gaan. Dat is anders en leuk!’ Ook binnen Nina’s team wordt geprobeerd om meer zicht te krijgen op de impact van onderzoeksresultaten. ‘Eén keer per maand heeft iemand in het team de taak om daar iets uitgebreider naar te kijken.’ Een andere manier voor Nina om met onderzoek impact te maken, is mensen die niet vaak gehoord worden een stem geven. Dat was ook een van haar motieven om voor de non-profitsector te werken. ‘Het is belangrijk dat iedereen een stem heeft. We werven mensen voor panels zodat je een korter lijntje hebt om hen te benaderen. De mensen die nu minder vaak gehoord worden, zijn namelijk misschien wel onbekend met de wegen ernaartoe. Ook doen we moeite om jongeren te bereiken voor onderzoek. Die moet je op andere, creatievere manieren benaderen, manieren die aansluiten op hun leefwereld.’
De winnaar van de MOAward voor Young Talent wordt bekendgemaakt op 23 juni a.s. Meer informatie op www.moawards.nl