‘Met cijfers is het altijd duidelijk, het klopt of het klopt niet’

Door Rob van Bodegom | 14-06-2022

Sanne Van Grootel (InSites Consulting), Jamie van der Heijde (Braingineers) en Nina Witvliet (MWM2) zijn dit jaar de genomineerden voor een MOA Award Young Talent. In een reeks van drie artikelen staat elke keer een van hen centraal. Vorige week spraken we met Jamie van der Heijde, deze week met Sanne van Grootel (31, hierboven op de foto), Research Manager bij InSites Consulting.

Sanne van Grootel is geboren in België waarna ze vanaf haar vijfde in verschillende landen woonde. Negen jaar geleden keerde ze terug naar België voor een tweejarige master, om daarna te starten aan haar PhD sociale psychologie. ‘Dat vond ik altijd al interessant. Het heeft met groepsprocessen te maken, met mensen en met data. ‘Ik koos voor België vooral vanwege de brede insteek van de studie, het was niet enkel psychologie. Ik kon nog verschillende beslissingen nemen tijdens de studie; dat was voor mij belangrijk, voelen wat mij wel en niet ligt.’ Ze verhuisde drie jaar geleden naar Rotterdam. Hoewel ze haar studie nog moest afronden, ging ze zich al wel oriënteren op werk en stuitte zo op een vacature bij InSites Consulting. ‘Ik vond het leuk dat het een Belgisch bedrijf was, dan voel je toch dat het qua cultuur iets beter past.’ Ironisch genoeg is ze wel de enige Belgische in haar 25 personen tellende ‘crosscountry’-team in Rotterdam. Sanne doet vooral kwantitatief onderzoek. ‘Ik vind het superleuk om met cijfers bezig te zijn, kwantitatief onderzoek ligt mij gewoon meer. Met cijfers is het altijd duidelijk wat er uitkomt, het klopt of niet. Je hebt de analyse juist gedaan of niet. Hoe je het interpreteert is natuurlijk een andere zaak.’ Ze houdt niet alleen van de duidelijkheid van cijfers: ‘Het past bij mij om duidelijkheid te hebben op elk vlak van mijn leven. In persoonlijke relaties zeg ik ook gewoon hoe het zit. Ik denk dat het duidelijk is wat je aan me hebt als persoon.’

‘Ik krijg hier de optie om veel bij te leren, in mijn tempo’

Kwanti op toplevel

Ze koos voor de onderzoekswereld en niet voor een wetenschappelijke carrière. In de academische wereld – ze studeerde nog toen ze bij InSites Consulting begon – miste ze tastbare resultaten en een korte turnaround qua projectduur. ‘Je doet superveel en maatschappelijk relevant onderzoek, je schrijft een paper, maar in the end leest niemand ‘m. Maar ik wilde ook niet te ver wegraken van onderzoek. Ik heb een passie voor onderzoek en het opstellen van onderzoeksvragen, en kijken hoe je die het beste kan beantwoorden.’ Haar werk matcht ook goed met wat ze er vooraf van had gehoopt. ‘Ik denk zelfs dat het me meeviel. Het is toch altijd een risico als je een compleet andere sector ingaat. Ik krijg hier de optie om veel bij te leren, in mijn tempo. En ik kan zelf kiezen waar ik in mijn werk verder op wil ingaan.’ Zo besloot ze samen met haar coach om als kwanti op ‘toplevel’ meer te willen weten over kwalitatief. ‘Ik wil weten hoe het werkt, om te kunnen groeien en nieuwe contacten op te doen.’ Sowieso noemt Sanne goede coaching belangrijk. ‘Iemand die samen met je toewerkt naar je doelen, je advies geeft – privé of werk gerelateerd -, je doet reflecteren en je uitdaagt om de dingen waar je minder goed in bent toch te proberen.’

‘Ik wil weten hoe het werkt, om te kunnen groeien en nieuwe contacten op te doen’

Groepen en gender

In sociale psychologie staan groepsprocessen centraal en die fascineren haar minstens net zoveel als cijfers. ‘Op elk vlak: hoe werkt een groep, hoe ziet het individu zich ten opzichte van de groep, hoe anders gaat die zich gedragen in een groep?’ Deze fascinatie komt o.a. voort uit haar al lang bestaande belangstelling voor gender. Ze sluit niet uit dat deze gevoed is door het opgroeien in een ‘niet normaal’ gezin, namelijk met een carrièrevrouw als moeder. Naarmate Sanne ouder werd, merkte ze dat dit niet de norm was. ‘Ik vind het heel interessant om te weten waarom ik bepaalde gedragingen heb als vrouw omdat ik mij identificeer met de groep vrouwen. Waarom? Hoe kun je groepsprocessen beïnvloeden zodat de individuen in die groep zich beter gaan voelen? Dat is interessanter dan op individueel niveau kijken.’ Het is dus niet vreemd dat Sanne binnen InSites Consulting de ‘diversity champion’ is. ‘Elke twee maanden komt een groepje samen om acties te bespreken. Zo hebben we intern trainingen over hoe je bijvoorbeeld kunt voorkomen dat je stereotiep denkt. Er is aangetoond dat met hetzelfde CV de man verkozen wordt boven de vrouw. En je ziet vaak dat in de lagere functies veel vrouwen zitten en naarmate je hoger gaat, meer mannen.’ Intern werkt InSites Consulting er nu aan om rond 2026 de man/vrouw-verhouding in de managementlaag in balans te hebben. ‘Het is ook leuk om als junior vrouw naar boven te kijken en te weten dat je daar ook, als je wilt, naar toe kunt.’

‘De resultaten die je vandaag vindt, moeten morgen ook nog van toepassing zijn’

Bijleren, uitdagen en inspireren

Waar wil ze eigenlijk zelf naar toe? Ze werkt nu twee jaar bij InSites Consulting en vier maanden geleden maakte ze promotie. ‘Ik vind dat een moeilijke vraag. Ik moet zeggen dat ik echt het gevoel heb dat ik mijn draai heb gevonden binnen deze sector. En ik heb ook niet het idee dat ik binnen twee jaar díe functie wil hebben. Voor mij is het belangrijk dat ik kan blijven bijleren, dat ik word uitgedaagd. Een leeg woord, maar het is iets doen wat ik nog nooit heb gedaan. Ik vind presenteren spannend maar ik doe het wel omdat het een uitdaging is. Wel is het belangrijk dat ik niet gepusht word, maar weet dat ik ook nee kan zeggen. En ik heb inspiratie nodig, in de zin van brainstormen, samen tot een conclusie komen. Ik zou het heel spijtig vinden als die analyses worden weggetrokken bij mij.’ Hoewel Sanne kan begrijpen waarom de volgende stap van bureauonderzoekers nogal eens naar opdrachtgeverszijde is – ‘dan ga je je meer specialiseren’ – vindt ze het nu vooral leuk om met verschillende klanten te werken. En mocht ze ooit die stap zetten, dan zou ze willen zorgen voor een lichte verhoging van het statistische kennisniveau van marketeers. ‘Dan kun je net iets complexere studies en analyses doen om zo meer nuance aan te brengen.’ Wat Sanne (vanuit haar bureaupositie) wenst, is dat onderzoek meer futureproof wordt. Dat de resultaten die je vandaag vindt, morgen ook nog van toepassing zijn.’ Verder ziet ze dat er een steeds korter lijntje komt tussen de consument/respondent en het onderzoek. ‘Meer als een community, met actieve respondenten die op korte termijn vragen kunnen beantwoorden.’

De winnaar van de MOAward voor Young Talent wordt bekendgemaakt op 23 juni a.s. Meer informatie op www.moawards.nl

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?