Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year

Door Jan Roekens | 22-09-2022

Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar er was ten slotte één winnaar, en dat was …. Koppert Cress.

Stijn Baan (2de van links op de foto), verantwoordelijk voor marketing bij tuinbouwbedrijf Koppert Cress, zei bij het ontvangen van de prijs dat dit soort bedrijven vaak leven in anonimiteit, wat ze dwingt om zichtbaar te zijn om zo de markt te bewerken. Koppert Cress gebruikt daarbij een veelheid aan data en de award is volgens hem het bewijs dat die aanpak succes heeft.

De jury zei het als volgt: ‘In een sector waar je het niet snel verwacht maakt Koppert Cress grote indruk met hun datagedreven manier van werken. Door de complexe keten waar de organisatie mee te maken heeft, is er niet direct zicht op – laat staan contact met – de eindklant. Koppert Cress probeert hier op innovatieve wijze grip op te krijgen door eigen databronnen, zoals CRM, kas- en ordersystemen te combineren met bijzondere externe bronnen, zoals social media, en hier verschillende AI-technieken op toe te passen. Dit geeft tevens fundament om strategische besluiten te nemen over bijvoorbeeld marktpotentie.’

De jury vindt het heel bijzonder om te zien hoe een Westlands tuinbedrijf zich op het vlak van data en insights heeft getransformeerd naar een hightech organisatie. ‘Het is bij uitstek een voorbeeld hoe ook middelgrote organisaties het verschil kunnen maken met het goed en slim gebruiken van data en insights, van operationeel tot en met strategisch niveau.’

Data breed oppakken

Over de andere genomineerden was de jury ook vol lof. Talpa Network zet volgens de jury in toenemende mate allerlei databronnen in bij beslissingen. Het bedrijf laat zien hoe verschillende vormen van data en analyse worden gebruikt om bijvoorbeeld beslissingen te nemen over het programma-aanbod en de programmering in de tijd, bij content-creatie voor adverteerders en ook om crossmediale creatie te voeden, bijvoorbeeld door onlinevideo naar TV te trekken. Data wordt breed en gestructureerd opgepakt. Specialisten in de disciplines insights, intelligence, sales, data analytics en data science komen, gedreven door business issues samen om vraagstukken te duiden en op te lossen.

Visie en strategie

Interpolis laat volgens de jury op bijzondere overtuigende wijze zien hoe zij interne en externe data verzamelt, integreert en inzet: voor commerciële activiteiten, maar ook om waarde te creëren voor klanten en maatschappij.

De werkwijze van Interpolis in de inzet van data en insights laat ook een duidelijke visie en strategie zien. Dit blijkt uit de wijze waarop de marketing intelligence-functie is vormgegeven, met daarin veel aandacht voor kennisopbouw en overdracht (binnen en buiten de organisatie). Interpolis, maar ook Achmea als geheel, investeren duidelijk in het toepassen van analytische vaardigheden om daarmee het vakgebied op een hoger plan te brengen.

Jury

De jury bestond uit Govert van den Bos (MWM2), Jürgen Warnecke (Aegon), Jan Zwang (VodafoneZiggo), Stephanie La Grouw (bureau Gibbs), Daan Versteeg (Ipsos Nederland) en Edwin Kooge (BAYZ Analytics).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?