Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen?
‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische programmeertaal R. Ik heb een aantal vaardigheden ontwikkeld voor data-analyse, en merk op congressen dat ik pedagogische talenten heb. Ik hoor dat mensen mijn presentaties waarderen omdat ik die nuchter en begrijpelijk maak, ondanks dat ze vaak over statistiek gaan.’
Je presentatie op het Sensory Symposium heet An Application of Machine Learning to Consumer Segmentation. Hoe past het in het sensory-thema?
‘Clusteranalyse is een unsupervised machine learning (een vorm van machine learning waarbij het algoritme geen vooraf toegewezen labels of scores voor de trainingsgegevens krijgt, red.). Dit is cruciaal in consumentenstudies en wordt heel vaak gebruikt. In mijn presentatie ga ik een stap verder door dit te combineren met een supervised machine learning-procedure, om de verkregen clusters beter te begrijpen.’
‘De verkeerde opvatting is dat je voor machine learning veel data moet hebben, zoals big data’
Hoe belangrijk is machine learning momenteel in het begrijpen van consumenten, en hoe gaat die rol evolueren?
‘Er zijn momenteel een heleboel tools die bij machine learning horen, zonder dat de meeste mensen zich dat echt realiseren. De verkeerde opvatting is dat je voor machine learning veel data moet hebben, zoals big data. Veel van de tools kunnen echter ook op kleinere schaal worden toegepast, bijvoorbeeld in de reguliere studies die we uitvoeren. Dit betekent ook dat we meer machine learning-tools kunnen gebruiken, waarmee we diepere inzichten uit onze gegevens halen.’
Geef eens een voorbeeld van hoe Friesland-Campina daarvan profiteert.
‘Mijn grootste impact bij Friesland Campina, heeft momenteel niet direct betrekking op specifieke analyses maar op het verbeteren van de werkwijze van mijn collega’s. Ik bied ze op maat gemaakte oplossingen die hun analyses versnellen en verbeteren. Denk aan het ontwikkelen van applicaties en geautomatiseerde rapportagetools.’
Over Thierry Worch
Worch begon zijn carrière als projectmanager bij OP&P Product Research in Utrecht. Eind 2012 vertrok hij naar het Britse Qi Statistics, een statistisch consultancy. Eind 2020 stapte hij over naar de afdeling Sensory and Consumer R&D van Friesland-Campina in Wageningen, waar hij Sensometrician and Development Specialist is. Hij publiceerde meerdere papers en werkte mee aan diverse boeken, waaronder Analyzing Sensory Data with R.
Read more. Follow us on Linkedin.
About the MOA Expert Group Sensory Research
The Expert Group Sensory Research is a platform to debate for and about sensory/consumer research. Its goal is to safeguard quality and encourage the exchange of knowledge and good training within this discipline and the professional domain. The symposium is fully in English and its ultimate goal is to find the best match between the latest scientific insights on sensory, consumer and business demands.