Marketing measurement maakt het verschil

Door Jan Roekens | 29-08-2023

Van 10 t/m 13 september wordt in Amsterdam het jaarlijkse ESOMAR Congres gehouden. Namens het Data & Insights Network spreekt Sven Meijer, director business development van Objective Platform, op 11 september op het congres over marketing measurement. Daily Data Bytes vroeg hem alvast iets te vertellen over zijn presentatie.   

Als kernboodschap van zijn lezing ziet Sven Meijer (foto) dat marketing measurement essentieel is om merken te laten groeien. ‘Het is niet langer nice-to-have, maar een must-have. Het media- en marketinglandschap wordt complexer, consumentengedrag verandert en de concurrentie wordt er ook niet minder op. Hoe weet je of jouw boodschap overkomt in al het geweld op de markt? En haal je het gewenste resultaat? Mediakanalen geven een ander effect, always-on is belangrijk, merkpositie essentieel. Marketing measurement maakt het verschil tussen geluk hebben en succes verzekeren.’

Keiharde resultaten

Sven Meijer ziet dat een merk vaak alleen wordt beoordeeld via trackers. ‘Het is echter belangrijk om te meten hoe marketing en media het merk beïnvloeden, en hoe het merk bijdraagt aan sales. Hiermee kun je je marketingactiviteiten op zowel de korte als lange termijn beter sturen. Essentieel in deze tijd.’

‘Bij Objective Platform zijn we de hele dag bezig met de cijfers achter marketing. Marketing is iets creatiefs, en wij willen die creatieve marketing-mindset ondersteunen met keiharde resultaten uit AI, machine learning en data-science. Die combinatie vinden we ontzettend gaaf, vooral als we zien hoe marketingteams het inzetten. Die energie willen overbrengen op het ESOMAR Congres, het grootste event van marketing analytics.’

Schaalbaarheid

Op de vraag hoe hij de toekomst ziet van zijn vakgebied, zegt Meijer: ‘AI en machine learning zullen ervoor zorgen dat meten steeds makkelijker, sneller en beter kan. Schaalbaarheid is daarnaast ook een belangrijke ontwikkeling. Maar om data om te zetten in bruikbare inzichten en daarop te sturen, daar zit de echte winst. Om inzichten creatief en strategisch toe te passen heb je ervaring nodig en dat leer je door hier veel mee bezig te zijn. Dat kan een AI-machine niet overnemen.’

 

Het ESOMAR Congres is voor leden van het Data & Insights Network met korting te bezoeken. Gebruik deze code: CONGRESS2023_DINN op deze site: Home | ESOMAR Congress (esomar-congress.com).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?