Markteffect gaat joint venture aan met The Relevance Group

Door Jan Roekens | 09-01-2024

De Markteffect Research Group (die bestaat uit Markteffect en Direct Research) gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. Dat past volgens de groep binnen de ambitie om de dienstverlening uit te breiden door meer gebruik te maken van data-science, marketingtechnologie en AI.

Markteffectdirecteur Hesam Fahimi zegt over de joint venture: ‘Zo halen we meer kennis in huis op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Dat helpt ons om onze ambitie om de grootste Europese partij voor research en data te worden waar te maken.’

Tijdens een marktconsultatie onder de belangrijkste opdrachtgevers werd de vraag gesteld hoe Markteffect er in 2027 moet uitzien om te kunnen blijven voorzien in de behoeften. ‘De reactie was: zorg dat je investeert in data-science, marketingtechnologie en kunstmatige intelligentie’, zegt oprichter Edgar de Beule. ‘Bij The Relevance Group hebben ze daar veel (internationale) ervaring mee. Die kennis trekken we nu naar ons toe.’

Actieve en passieve data

Commercieel directeur Boj Nefkens vult aan: ‘We willen steeds meer toe naar een combinatie van actieve en passieve data. Bij het laatste draait het om data die al beschikbaar is binnen bedrijven, vaak zonder dat onze opdrachtgevers dat zelf weten. Het gaat er vervolgens om hoe je die data slim gebruikt. Door de inzet van datatech krijgen onze opdrachtgevers nóg beter inzicht in het gedrag van hun klanten.’

Toekomst

Volgens de directeuren is de uitbreiding van de dienstverlening nodig om voorbereid te zijn op de toekomst, waarin het samenbrengen van verschillende datastromen een steeds belangrijkere rol speelt. Fahimi: ‘Voor opdrachtgevers betekent deze stap een breder aanbod en een nog beter resultaat. Voor medewerkers biedt de joint venture ook nieuwe kansen. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen of binnen de groep nieuwe uitdagingen aangaan.’

Nieuwe kansen

Voor bestaande opdrachtgevers van beide bureaus verandert er niets. Fahimi: ‘De mensen, het DNA, de cultuur en het aanbod blijven gewoon zoals onze opdrachtgevers van ons gewend zijn. Maar als zij met behulp van hun (bestaande) data nieuwe kansen willen ontdekken en deze willen verzilveren, dan kunnen zij vanaf nu ook bij ons terecht.’

The Relevance Group is in 2022 opgericht, toen het Duitse Datalogue werd overgenomen door het in Zwitserland gevestigde Ufenau Capital Partners. Inmiddels bestaat de groep uit vier bedrijven: Markteffect Research Group, Datalogue GmbH, DataLab GmbH en Converto AG.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?