De Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft een dagvaarding uitgebracht tegen Adobe. Reden is dat Adobe in het geheim enorme hoeveelheden persoonsgegevens verzamelt via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en de Belastingdienst, en apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met het verzamelen van persoonsgegevens via tracking cookies en via software in mobiele apps.
Adobe’s Experience Cloud is een platform dat bedrijven in staat stelt profielen te maken van internetgebruikers. Adobe verzamelt, via websites en apps, op illegale wijze een enorme hoeveelheid data over vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker, zelfs als iemand geen Adobe-product gebruikt. Het bedrijf deelt de informatie vervolgens met bedrijven die actief zijn in de online advertentiemarkt. Een middel dat Adobe hiervoor vaak gebruikt zijn tracking cookies die het bedrijf plaatst op sites van TUI, KPN, ABP, Beter Horen, Douglas en zelfs de Belastingdienst. Ook stopt Adobe door middel van Software Development Kits (SDKs) stukjes code in mobiele applicaties als Marktplaats, Ziggo GO, RTL XL en Buienradar.
Profielen delen
Voor deze omvangrijke en gedetailleerde verzameling van persoonsgegevens is volgens de wet toestemming nodig. Adobe beschikt daar niet over. De internetgebruiker wordt ook niet goed geïnformeerd over de omvang van de gegevensverwerking. Ook plaatst Adobe in sommige gevallen al tracking cookies voordat er een keuze is gemaakt in de cookiebanner.
Met alle verzamelde gegevens creëert Adobe profielen van internetgebruikers die Adobe deelt met vele andere commerciële partijen. Dit creëert verschillende risico’s; van de openbaarmaking van extreem gevoelige gegevens tot identiteitsfraude.
Niet bereid tot gesprek
In een briefwisseling met Adobe over deze privacyschendingen is gebleken dat het bedrijf niet bereid is om in gesprek te gaan met SDBN om tot een oplossing te komen. SDBN start daarom een rechtszaak om Adobe te dwingen haar gedrag te veranderen en te stoppen met het illegaal verzamelen van persoonsgegevens en om schadevergoeding te eisen namens circa zeven miljoen Nederlandse internetgebruikers. De stichting eist ook vernietiging van de onrechtmatig verzamelde data bij Adobe.
Van ABP tot Univé
Voorbeelden van websites waar Adobe zonder toestemming cookies plaatst, zijn: Abp.nl, Belastingdienst.nl, Beterhoren.nl, Bruna.nl, Douglas.nl, Expedia.nl, Footlocker.nl, Gamma.nl, Karwei.nl, Kpn.com, Kwf.nl, Tui.nl en Unive.nl.
Voorbeelden van mobiele apps (IOS en Android) waar Adobe illegaal persoonsgegevens verzamelt, zijn: Marktplaats, Ziggo GO, RTL, MijnKPN, Buienradar, Essent, TomTom en Playstation.
Online achtervolging
Voorzitter van SDBN Anouk Ruhaak: ‘Adobe staat bekend als leverancier van softwareproducten, maar wat we niet wisten is dat het bedrijf tegelijkertijd actief is in de markt van digitale persoonsgegevens en je online achtervolgt. Heb je je kerst- of sinterklaasaankopen online gedaan, dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht.’