MIE’24: Merik te Grotenhuis over de kunst van AI in marktonderzoek

Door Jan Roekens | 08-02-2024

Op 13 en 14 maart kun je op MIE’24 de state of the art van data & insights van dichtbij meemaken in de vorm van presentaties, round tables en een dynamische beursvloer. In de komende edities van Daily Data Bytes stellen we een aantal van de sprekers voor. Vandaag Merik te Grotenhuis van interview- en analyseplatform Tellet.

1. Zonder al te veel weg te geven – waar ga je het over hebben op het MIE en waarom juist hierover?

Merik te Grotenhuis

‘Er is geen tekort aan ’thought-leaders’ die ons wijzen op de effecten van AI op ons werkende leven. Bedrijven hebben inmiddels de behoefte om echte, werkende toepassingen te zien en te ervaren hoe die hen helpen. Terwijl veel tools de efficiency vergroten blinkt AI juist ook uit in het verbeteren van de output van onderzoek door echte menselijke verhalen op te halen, op schaal. Samen met co -presentator VodafoneZiggo zullen we ons credo hoog houden: ’tellet like it is’.’

2. Welke praktische aanpak wil je de bezoekers van je presentatie meegeven?

‘Ga vooral aan de slag en begin met experimenteren met AI in marktonderzoek. Geen grootschalige diepte investeringen maar op kleine schaal, beetje bij beetje ervaring opdoen.’

3. Wat is voor jou hét inzicht van 2023?

‘Dat de research professional, zowel bij bureau als opdrachtgever, ontzettend veel ‘nee’ moet verkopen. Ze hebben niet de tools om verdiepend onderzoek te doen voor een toegankelijk budget. Surveys bieden niet de diepgang en kwalitatief face to face-onderzoek is vaak te duur en neemt veel tijd in beslag. Dagelijks druipen zowel interne als externe klanten af. Zo worden belangrijke beslissingen genomen zonder voldoende het klantperspectief mee te nemen.’

4. Wat wordt – naast AI – de belangrijkste ontwikkeling in de komende één à twee jaar?

‘Betere representativiteit bij onderzoek. Ik hoor bij marktpartijen dat ze zich echt zorgen maken nu participatie zakt van 10% naar 5%, en zelfs 2% in zicht komt. Wie hier oplossingen voor heeft, die vindt een heel gewillig oor. Juist ook hier biedt (conversational) AI wel weer interessante mogelijkheden.’

Merik te Grotenhuis host op 13 maart om 10.00 uur een round table, samen met Iris Trommelen van VodafoneZiggo. Op 14 maart geven ze gezamenlijk, om 14.00 uur, een lezing.

EXTRA – Vlems’ Flits

Ook op het MIE: Edwin Vlems van ComaxxAI. Hij houdt op 14 maart om 12.10 uur  een lezing over AI en marketing, en ook hij beantwoordde de vragen – in flitstempo.

1. Waar ga je het over hebben?

Edwin Vlems

‘Ik ga het hebben over het effect van AI op de werkzaamheden van marketing; daar zijn veel mensen onzeker en ongerust over. Ik zie alleen maar kansen, maar ik ben een naïeve optimist.’

2. Welke praktische aanpak wil je meegeven?

‘Ik laat zien hoe ik mijn marketingwerkzaamheden ‘verslim’ met AI. Het gaat daarbij niet alleen om efficiënter werk, maar ook om beter werk.’

3. Wat is voor jou hét inzicht van 2023?

‘Heel paradoxaal: dat AI de behoefte aan menselijkheid juist versterkt. Daar gaat mijn zesde boek ook over, dat ik samen met ChatGPT heb geschreven. Nou ja ik heb geen woord geschreven eigenlijk.’

4. Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling in de komende tijd?

‘Personal Branding.’

Kijk voor alle informatie en inschrijven op Home – Data & Insights Event (MIE)

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?