MOAwards 2020 – Winnaars met bravoure en ambitie

Door Ellen Nap | 30-09-2020

Grote winnaar bij de uitreiking van de MOAwards 2020 afgelopen vrijdag was Markteffect. Het Eindhovense bureau mag zich een jaar lang Marketing Research & Analytics Bureau van 2020 mag noemen. ‘Het is een lastig jaar, voor alle bureaus’, aldus een geëmotioneerde Edgar de Beule, oprichter en directeur van Markteffect.

De dertiende uitreiking van de MOAwards vond afgelopen vrijdag plaats in De Hallen in Amsterdam. Bij de jaarlijkse prijsuitreiking van het Expertise Center voor Marketing Insights, waren ondanks coronabeperkingen zestig man aanwezig. Honderden mensen volgden de bijeenkomst via de livestream.

Bureau van het jaar

Hij juichte in stilte, Edgar de Beule, oprichter en directeur van Markteffect, en hield het nauwelijks droog. ‘Je kunt wel zeggen dat er maar eentje wint, maar ik vind dat we alle drie – dus ook de andere twee genomineerden – winnaars zijn.’

Het is een lastig jaar, voor alle bureaus, zo verklaarde De Beule zijn emoties. ‘Toen corona zijn intrede deed, dacht ik echt dat alles wat we hebben opgebouwd weleens weggevaagd zou kunnen worden. Als je dan ziet dat het hele team en je opdrachtgevers achter je gaan staan en doorgaan, dan is dat heel mooi.’

Vakmanschap

Markteffect, Winnaar Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar

De doorslag bij de jury voor Markteffect gaf de ‘combinatie van elan, ondernemerszin, enthousiasme, eigen cultuur en vakmanschap met bravoure’. Zo rondde De Beule afgelopen voorjaar, ondanks corona, de overname van Team Vier af. ‘We hebben ons heel even afgevraagd of dat verstandig was. Maar wij zijn van de lange termijn. Om die reden zijn we nu toch ook bezig verder te groeien in het buitenland, waar we ons dna willen uitstrooien.’

De Beule laat weten in gesprek te zijn met een partij in België en Duitsland. ‘Het zijn goede partijen, maar ze missen een stukje cultuur. Dat gaat over een team waar iedereen bijna alles voor elkaar over heeft. Wij hebben elk jaar de ambitie om 20% procent te groeien. Dat is best wel een opgave. Maar zelfs dit jaar, met corona, gaat het ons lukken.’ Dat moest gevierd, dus ging De Beule door naar Eindhoven, waar Markteffect een restaurant had afgehuurd voor een feestje met al het personeel.

Talent van 2020

Maron van der Krieken, Winnaar Young Talent van het jaar

Veel veren waren er ook voor Maron van der Krieken, Young Talent van 2020. Ze had er lang op moeten wachten – in mei hielden de genomineerde talenten hun presentatie. De jury was zeer lovend over de 29-jarige Maron die vier jaar geleden bij Kantar haar loopbaan begon. Zelf is ze het meest trots op het feit dat ze na 2,5 jaar bij Kantar teammanager is geworden. ‘Dat is iets wat ik graag wilde, omdat ik denk dat daar mijn kracht ligt.’ Natuurlijk moet het je eerst gegund worden, dus Marlon bedankte Kantar voor de kans.

‘Ik vind het niet gek dat er twijfels zijn als je zo weinig werkervaring hebt. Ik behoorde niet per se tot de lijst met potentiële kandidaten, ik heb er zelf voor moeten zorgen dat ik daar op kwam. Maar dat ze de gok met mij hebben willen wagen, vind ik wel bewonderingswaardig van het management.’

Digital & Webanalist van 2020

Erik Driessen, Winnaar Digital & Webanalist van het jaar

Tot Digital & Webanalist van 2020 is Erik Driessen uitgeroepen. Ten tijde van de jurering werkte hij nog voor Greenhouse. Sinds een maand laat hij zijn stokpaardje, de ethische kant van het verzamelen van data, los bij zijn nieuwe werkgever de Belastingdienst. ‘Als je ouder wordt, in mijn geval 31 jaar, ga je toch wat serieuzer nadenken over dingen’, zo verklaart hij zijn interesse in ethiek.

‘Bij het vastleggen van data gaat het snel over dat we het mogen doen, maar de belangrijkste vraag is of we het überhaupt willen.’ De Belastingdienst kan zijn borst nat maken met het binnenhalen van de Digital & Webanalist van het jaar.

Insights Professional Bedrijfszijde

Dennis Hoogervorst, Winnaar Insights Professional Bedrijfszijde

Een vakman die zich volgens de jury ‘meer dan staande heeft weten te houden’ is Dennis Hoogervorst van DPG Media, voorheen Sanoma. Op de vraag wat de jury daarmee bedoelt, liet Hoogervorst diplomatiek weten: ‘Op de kop af 20 jaar geleden begon ik bij Sanoma en ik denk dat niemand zoveel wisselingen en dynamiek heeft meegemaakt als ik. Maar met de overname door DPG Media kunnen we weer gaan bouwen met elkaar, dus ik ga vol goede moed de toekomst in’, aldus de Insights Professional van het jaar aan Bedrijfszijde.

Insights Professional Bureauzijde

Hette Spoelstra, Winnaar Insights Professional Bureauzijde

Ook een oudgediende is Hette Spoelstra van Ipsos. Hij mag een jaar lang de titel van Insights Professional aan bureauzijde voeren. Juist zijn leeftijd, 64 jaar, maakte dat hij de winst niet had verwacht – ‘wel gehoopt’. De jury omschreef Spoelstra als iemand die ‘niet bang is nieuwe dingen te proberen en een enorme drive heeft om zichzelf te blijven vernieuwen’.

‘Ik denk altijd andersom’, verklaarde Spoelstra. ‘Het fijne van een wereldwijde organisatie als Ipsos is dat er continu nieuwe dingen worden ontwikkeld. Met een bepaald doel, bijvoorbeeld een impliciete methode om een logo te testen. Maar ik denk dan: goh, wat zou je daar nog meer mee kunnen testen. En dan blijk ik daar de eerste mee te zijn binnen Ipsos.’

Insights Scientist 2020

Stefan Stremersch, Insights Scientist van het jaar

De award voor Insights Scientist van het jaar is uitgereikt aan Stefan Stremersch. Met zijn wetenschappelijke kwaliteiten vervult Stremersch volgens de jury ‘een brugfunctie tussen wetenschap en praktijk op het gebied van innovatie’. Op de vraag na afloop wat de hoogleraar zelf het meest relevante inzicht met betrekking tot marktonderzoek vindt, noemde hij een drietal zaken. ‘Allereerst de vaststelling dat er een groeiend besef is dat innovaties eerder moeten worden gevalideerd met de klant. Dan volgt de vraag hoe je mensen, die zich bezighouden met innovaties en die in een vroege fase gaan ontwikkelen, kunt challengen met fact finding.’ Als je ergens enthousiast over bent, ontwikkel je makkelijk oogkleppen. Om de realiteit te kunnen zien, heeft Stremersch een methode bedacht die je in een vroege fase kunt inzetten en die op tafel brengt wat er in een innovatieproces op tafel moet liggen.

Een soortgelijk verhaal vindt plaats bij het management, dat vaak te negatief denkt als het om innovaties gaat. ‘Dus ook daar hebben we een methode bedacht die aannames tegen het licht houdt. Door daar afstemming met het management over te hebben, krijg je een betere ‘escalatie van commitment’ tussen management en innovatieteams’, aldus Stremersch die de uitreiking vanachter zijn scherm bijwoonde.

Het maakte de uitreiking van de MOAwards 2020, ondanks de coronabeperkingen, een memorabel feestje.

Auteur: Ellen Nap, Auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant