Illustratie Ricky Booms

Online remarkable retail

Door Constant Berkhout | 24-11-2020

De eerste helft van het boek Reengineering Retail bevat een scherpe analyse van het gedrag van zowel retailers als hun klanten. Steve Dennis laat er geen twijfel over bestaan dat shoppers steeds meer online leven en dat retailers daarop moeten inspelen, maar hij pleit hen niet vrij van hun aandeel in de tegenvallende omzet in de afgelopen jaren.

Immers, de teruggang van fysieke retail zette zich al ruim voor de opkomst van e-commerce in door een combinatie van te expansieve winkelgroei t.o.v. de bevolkingsgroei, het wegkijken bij de opkomst van discount en het gebrek aan innovatie. Steve Dennis beschrijft de ontwikkelingen vanuit Amerikaans perspectief en wijst dan ook op winkelcentra die elkaar beconcurreren en op het verdwijnen van retailers in het middensegment door het verarmen van de grote middenklasse. Kansen zijn er voldoende: hoewel shoppers minder vaak fysieke winkels bezoeken, gaat het wel doelbewuster, met hogere conversie en een groter aankoopbedrag en wil de shopper of super-efficiënt of juist met veel beleving bediend worden.

Ook bij de grote online spelers gaat niet alles perfect: online fashion-retailers lukt het maar niet om het retourpercentage van 40% naar 10% te brengen, waar fysieke fashion-spelers van uitgaan. E-commerce is grotendeels verliesgevend en profiteert van aandeelhouders die waardegroei belangrijker vinden dan winst. Te veel is nog gebouwd op vertrouwen in toekomstige groei terwijl het economisch model niet klopt. Na een sterkte- en zwakte-analyse vergelijkt Dennis het werken met Amazon als het dansen met de duivel.

Na zijn analyse komt Dennis in de tweede helft van het boek met acht essentiële bouwstenen voor wat hij ‘remarkable retail’ noemt. Hij gaat vooral in op de digitale mogelijkheden die veel mensen bekend zullen voorkomen. Dit deel is prima, maar zonder al te opmerkelijke zaken. Waarschijnlijk weten retailers al dat ze iets met ‘digital’ of personalisatie moeten doen. Conclusie: een vlot geschreven boek over de uitdagingen in retail, met wijze lessen over moderne retailmarketing.

Reengineering Retail, How to Win & Keep Customers in the Age of Amazon & Digital Disruption
Steve Dennis
Lifetree Media Ltd. (2020)
ISBN 978 1 928055 716
192 p. €22,93

Auteur: Constant Berkhout, Zelfstandig consultant retail marketing en shopper insights

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?