Ook marktonderzoek moet rol spelen in oplossen klimaatprobleem

Door Jan Roekens | 09-08-2021

Onderzoekers in de UK vinden dat de sector verantwoordelijkheid moet nemen rond klimaatverandering. Maar hoe je actie onderneemt is niet duidelijk, volgens een enquête van het Insight Climate Collective.

De online enquête werd in het voorjaar gehouden onder ruim 500 onderzoeks- en insights professionals in de UK.
De meerderheid van de respondenten (94%) was het erover eens dat de planeet wordt geconfronteerd met een milieucrisis, en 88% zegt dat we op weg zijn naar een ‘milieuramp’, tenzij we snel onze gewoontes veranderen.
88% was het ermee eens dat politici veel over klimaatverandering praten, maar niet genoeg doen om het probleem aan te pakken, en nog eens 88% was het erover eens dat klimaatverandering prioriteit moet krijgen in economische herstelspannen na corona.

Actiever nadenken

Als het gaat om de impact die de sector kan maken is driekwart (76%) het erover eens dat marktonderzoek in deze materie net zo verantwoordelijk is als andere dienstensectoren, terwijl 76% vindt dat de sector zijn invloed effectiever zou moeten gebruiken.
Maar 44% zegt ook dat klimaatverandering geen organisatorische prioriteit is, bijna de helft (48%) vindt actie ondernemen te duur en 36% vindt het tijdrovend.
41% mist de kennis om bij te dragen aan verandering en 44% weet niet waar te beginnen.
Wat wel te doen? Beïnvloeden van partners en klanten om actiever na te denken over het klimaat, bijvoorbeeld in productontwikkeling en communicatie. Nu is daar nog slechts 10% mee bezig.
De meeste impact zit volgens het onderzoek in het minimaliseren van reizen voor veldwerk en vergaderingen.

Bron: www.research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?